Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Sebutan Semula Kes Pemilik...

KOTA KINABALU - Mahkamah Majistret di sini menetapkan 28 Februari ini sebagai tarikh...

Samseng Di Sebalik Khidmat...

KUALA LUMPUR - Penduduk di kawasan yang mempunyai kawalan keselamatan telah dipaksa untuk...

Denda RM20k Ijazah Palsu...

KUALA LUMPUR - Seorang bekas pengurus kilang didenda RM20,000 selepas mengaku bersalah di...

Tiket Separuh Akhir, Akhir...

KUCHING - Tiket untuk menyaksikan perlawanan separuh akhir dan akhir kejohanan badminton Terbuka...

Cipta Mesin Sesuai Ciri Landskap Negara – Uggah

PUTRAJAYA – Penghasilan mesin dan kaedah masa depan bagi industri minyak sawit perlu lebih praktikal, selamat dan menepati keadaan muka bumi bercerun, selamat serta amalan teknologi hijau bagi menarik penyertaan lebih ramai pekerja tempatan di ladang.

Ketika membuat saranan itu, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Douglas Uggah Embas, berkata lebih banyak mesin perlu dihasilkan bagi menepati cerun curam dan sukar yang sememangnya lazim di Malaysia.

“Sistem penjenteraan sedia ada ini perlu dipertingkatkan bagi menangani cabaran masa depan.

“Saya percaya teknik dan peralatan mengutip dan pemindahan buah ini, termasuk yang bercirikan robotik, akan dihasilkan tidak lama lagi. “Selain meraih pulangan optimum, ia juga dapat memanfaatkan kecanggihan peralatan dan teknologi,” katanya pada seminar Penjenteraan Minyak Sawit 2014 di Bangi, dekat sini, hari ini.

Teks ucapannya dibacakan Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) Datuk Dr Choo Yuen May.

Uggah berkata, sebahagian besar kegagalan pelaksanaan penjenteraan dalam industri perladangan adalah disebabkan pendekatan tidak sistematik bagi menangani masalah secara keseluruhan serta daripada sudut pelbagai disiplin.


“Kecanggihan bidang penjenteraan itu turut dihalang ketiadaan jentera yang menepati keadaan cerun negara ini,” katanya.

Mengikutnya, MPOB berjaya menghasilkan pembangunan mesin perladangan yang kini giat digunakan di sektor perladangan menerusi penubuhan Pusat Penjenteraan Ladang.

Malah, usaha MPOB mencipta dan membangunkan mesin perladangan dapat dilihat menerusi pembangunan lebih 35 teknologi, termasuk yang dapat dikomersialkan. Uggah turut mengakui, di sebalik usaha pembaikan dan penawaran mesin bersesuaian, industri minyak sawit masih bergantung kepada buruh.

Setakat September lalu, bilangan pekerja di ladang sawit adalah 451,728 orang termasuk 352,970 warga asing yang kebanyakannya bertugas mengutip dan memindahkan buah. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori