Saturday, July 27, 2024

Creating liberating content

Op Selamat Aidilfitri 2017...

KUALA LUMPUR - Op Selamat sempena Aidilfitri 2017 merupakan antara yang terbaik berdasarkan...

Siapa Hero Dan Siapa...

Najib dianggap MEMALUKAN NEGARA oleh para hakim. Mengapakah kenyataan dari hakim berbau politik?Kita...

Kekal Bersih Jika Mahu...

PUTRAJAYA — Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Pakatan Harapan (PH) boleh...

Seorang Penuntut Kolej Vokasional...

KUALA PILAH - Seorang penuntut Kolej Vokasional Juasseh maut manakala tiga rakannya parah...

Anwar Dianggap Penceroboh Jika Masuk UM Malam Ini

KUALA LUMPUR – Universiti Malaya (UM) selaku pemilik berdaftar mempunyai hak mutlak ke atas setiap aktiviti yang mahu diadakan dalam kawasan universiti itu, tegas Pengarah Pejabat Hubungan Antarabangsa dan Korporat UM, Zarina Zainol Abidin.

Justeru, beliau menegaskan sebarang aktiviti di kawasan UM tanpa kebenaran pengurusan universiti merupakan satu pencerobohan dan pengurusan UM boleh mengambil tindakan yang sewajarnya termasuk undang-undang ke atas penceroboh.

“UM didirikan di atas lot tanah persendirian dan merujuk kepada Seksyen 89 Kanun Tanah Negara 1965, UM merupakan pemilik berdaftar berdasarkan nama pemilik mutlak seperti yang tercatat di dalam dokumen geran tanah bagi maksud kesemua tanah di dalam kawasan UM,” tegasnya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas rancangan Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) mahu mengadakan program Pidato Anwar Ibrahim: 40 tahun dari UM ke Penjara malam ini.

Beberapa media semalam melaporkan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) UM, Prof. Datuk Dr. Rohana Yusof berkata, pelajar UM yang terlibat dengan program itu akan dikenakan tindakan termasuk dibuang universiti.


Rohana berkata, pidato itu merupakan himpunan haram yang bertujuan untuk menggulingkan kerajaan maka kesemua pintu pagar (kecuali pagar utama) UM akan ditutup bermula jam 4 petang esok dan dikawal pihak polis.

Zarina bagaimanapun menafikan Rohana mengeluarkan kenyataan itu dan satu laporan polis telah dibuat oleh Timbalan Naib Canselor tersebut hari ini.

Beliau dalam pada itu menjelaskan, UM tidak menerima sebarang permohonan oleh mana-mana pihak untuk menganjurkan program Pidato Anwar Ibrahim: 40 tahun dari UM ke Penjara malam ini. – mynewshub.cc

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori