Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Anak Ular Tedung Dua...

Yulin (China) - Walaupun tidak makan atau minum, seekor anak ular tedung berkepala...

Gadis Cantik Diupah Naikkan...

SEBUAH syarikat teknologi di China telah mencetuskan kontroversi di media sosial selepas mengupah...

Bazar Ramadan Jalan Raja...

KUALA LUMPUR - Lengang dan suram. Itu gambaran hari pertama operasi bazar Ramadan...

‘Pelacur Otai’ Berdepan Hukuman...

KUALA TERENGGANU - Seorang janda yang juga dikenali sebagai ‘pelacur otai’ mengaku salah...

Muktamar Pas Kecoh, Pengerusi Sampai Sesak Nafas

Pengerusi Tetap Muktamar PAS, Kamal Ashaari terpaksa dikejarkan ke hospital berhampiran kerana mengalami sesak nafas selepas dewan persidangan Muktamar Pemuda kecoh hampir 15 minit apabila terdapat beberapa perwakilan bertindak mempersoalkan kesahihan laporan minit mesyuarat tahun lalu.

Media dimaklumkan perkara berkenaan ketika sesi perbahasan Muktamar Tahunan Pemuda PAS kembali rancak selepas berhenti rehat kira-kira 10 minit.

Terdahulu, perwakilan Shah Alam mempersoalkan kesahihan laporan itu selepas mendapati lima kawasan yang tidak bermesyuarat dikesan menghadiri Muktamar Tahunan Pemuda PAS tahun lalu.

Beliau juga dengan lantang menganggap pemilihan sayap parti itu sebelum ini tidak sah dan harus dijalankan semula.

Perwakilan Sabak Bernam, Mohd Labib Abdul Jalil yang menyokong perkara itu meminta perwakilan bersetuju bahawa pemilihan sayap parti pada tahun lalu tidak sah.

“Setuju tidak jika kita mengatakan bahawa pemilihan tahu lalu tidak sah? Minit mesyuarat ini juga tidak boleh disahkan dan perlu dibawa kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS).

“Macam mana kawasan yang tidak bermesyuarat boleh menyertai Muktamar, jadi minit mesyuarat ini tidak boleh disahkan,” katanya sambil disahut seluruh perwakilan Muktamar Pemuda PAS.


Bagaimanapun, Pengerusi Tetap bertindak menangguhkan sesi perbahasan selama 10 minit bagi meredakan ketegangan dan pertikaian yang dicetuskan oleh beberapa perwakilan di samping mencari jalan penyelesaian yang terbaik.

Selepas perbahasan dimulakan, Kamal meminta perwakilan supaya memberi mandat kepadanya untuk mengemukakan persoalan yang timbul kepada pucuk pimpinan parti termasuk Majlis Syura Ulama untuk menentukan keputusan.

“Jika keputusan siasatan selepas ini mendapati pemilihan semula perlu diadakan, sayap parti itu perlu akur dengan perkara itu,” katanya.

Namun, dewan perbahasan sekali lagi kecoh apabila perwakilan dari Terengganu meluru ke pentas utama dan membantah keputusan yang dibuat oleh Pengerusi Tetap.

Tindakan perwakilan itu menyebabkan beberapa anggota Unit Amal PAS terpaksa membawanya keluar dari dewan muktamar. – Berita Harian

  • Lagi berita berkaitan:
  • PAS

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori