Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pejabat Portal TMI Diserbu...

AKIBAT menerbitkan artikel menfitnah Majlis Raja-Raja dalam laporan bertajuk 'Majlis Raja-Raja Tolak Pindaan Laksana...

Lee Chong Wei Terima...

ARAU: Tokoh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei menerima Ijazah Kehormat Doktor Sains...

Trafik Di Lebuh Raya...

KUALA LUMPUR : Aliran trafik di beberapa lebuh raya utama sesak berikutan orang...

Syafinaz ‘Penyelamat’ Vokal Misha

KUALA LUMPUR - Akur suara adalah aset utama yang menentukan jangka hayatnya sebagai...

Suhakam Tak Setuju 12 Individu Ditahan Bawah SOSMA?

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) bimbang penggunaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) terhadap penahanan 12 individu yang disyaki mempunyai kaitan dengan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Suhakam menegaskan suruhanjaya itu sentiasa konsisten dengan pendiriannya berhubung undang-undang keselamatan namun kebimbangan lahir berikutan SOSMA melibatkan penahanan tanpa bicara iaitu bertentangan dengan prinsip teras hak asasi manusia.

“Suhakam mengakui bahawa SOSMA diwujudkan berikutan kuasa khas di bawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.

“Bagaimanapun, Suhakam bimbang dengan Seksyen 4 SOSMA yang membolehkan tangkapan, penahanan dan penambahan tempoh penahanan dibuat tanpa memerlukan pengawasan kehakiman,” katanya menerusi kenyataan media semalam.

Kenyataan itu turut menyebut Suhakam menyambut baik pengumuman terkini beberapa peruntukan di bawah akta yang akan dikaji semula terutama berkaitan penahanan, malah suruhanjaya itu bersedia menasihati dan membantu sepenuhnya.

“Suhakam faham bahawa keseimbangan sewajarnya perlu bagi melindungi negara daripada ancaman keselamatan dan mempertahankan hak asasi manusia.

“Kebebasan daripada penahanan sewenang-wenangnya, hak perbicaraan yang adil dan hak sosial dan antarabangsa adalah hak boleh dikecapi sepenuhnya. Ia dijamin Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) dan juga Perlembagaan Persekutuan,” katanya.


Baru-baru ini, 12 individu ditahan termasuk dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari DAP kerana didakwa ada kaitan dengan LTTE.

LTTE disenaraikan sebagai pertubuhan pengganas di 30 negara seluruh dunia termasuk Kesatuan Eropah, Kanada, India, Amerika Syarikat dan Malaysia.

Pemimpin DAP antaranya Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II, P Ramasamy mendesak kerajaan supaya SOSMA dimansuhkan secepat mungkin.

Bagaimanapun Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menegaskan akta itu perlu atas faktor keselamatan.

Beliau berkata, semua pihak perlu menerima hakikat bahawa pihak polis terpaksa menggunakan akta terbabit kerana keadaan adalah berbeza. – Sinar Harian

Kategori