Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Nas-T Dah Nak Kahwin,...

PELAKON Nas-T sebelum ini mengakui bahawa dia sedang selesa berkawan dengan Atita Haris, seorang...

Jemaah Haji Mula Pulang...

MAKKAH - Setelah lebih sebulan berada di Tanah Suci dan selesai menunaikan fardu...

Bilik Bawah Tanah 200...

HALIFAX - Sepasukan ahli arkeologi menemui sebuah bilik bawah tanah berusia 200 tahun...

Amaran Angin Kencang &...

KUALA LUMPUR - Angin barat yang bertiup kencang pada kelajuan 40 ke 50...

Kerajaan Teliti Cadangan Hadkan Kelajuan Motor Kapcai

KUALA LUMPUR – Cadangan mengehadkan kelajuan motosikal berkapasiti kecil atau lebih dikenali sebagai kapcai kepada 70km/j memerlukan kajian lebih teliti tentang implikasi pelaksanaannya kerana ia melibatkan kira-kira 10 juta pemilik motosikal berdaftar di negara ini.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata selain melibatkan isu keselamatan, kerelevanan cadangan itu juga perlu dilihat daripada pelbagai sudut dan sejauh mana ia dapat dilaksanakan.

“Kita tahu ada cadangan untuk mengehadkan (kelajuan) kapcai, tetapi dalam keadaan di Malaysia, ia melibatkan ramai pemilik kapcai di negara ini.

“Mungkin dalam lingkungan 10 juta (pemilik) motosikal …jadi ini merupakan satu keputusan yang akan beri kesan yang sangat besar, saya bukan menolak cadangan itu tetapi daripada segi ‘practicality’ untuk melaksanakan cadangan itu perlu dilihat daripada pelbagai sudut,” katanya kepada Bernama.

Beliau ditemui selepas menjadi tetamu bagi program “Jendela Fikir” terbitan Bernama Radio, di Ibu Pejabat pertubuhan berita itu.

Ogos lepas, Menteri Kerja Raya, Baru Bian dilaporkan berkata saranan untuk mengenakan peraturan had laju kepada penunggang motosikal kapcai masih belum boleh dilaksanakan memandangkan ia memerlukan pemerhatian yang teliti untuk satu tempoh yang panjang.


Sebelum ini, The Safety First Group iaitu kumpulan pro-keselamatan jalan raya, menggesa kerajaan menguatkuasakan had laju 70km/j untuk motosikal kapcai selain meminta lebih banyak laluan khas motosikal dibina bagi mengurangkan kemalangan jalan raya membabitkan golongan itu.

Mengulas tentang cadangan supaya mewujudkan laluan khas penunggang motosikal di sebelah kiri jalan raya, Loke berkata ia akan dikemukakan kepada Kementerian Hal Ehwal Ekonomi untuk dijadikan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Menurutnya cadangan itu merupakan konsep yang baik, bagaimanapun pelaksanaannya memerlukan perbelanjaan yang besar seperti membina struktur jalan dan sebagainya.

“Kita berharap dapat membina laluan khas motosikal ini dan juga menyediakan rekaan lebuh raya (yang sesuai) pada masa hadapan dengan mengambil kira perkara itu,” katanya.

Kategori