Thursday, April 25, 2024

Creating liberating content

Mahkamah Tolak Saman Oleh...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak saman yang difailkan...

Juara EPL, Leicester Tiba...

BANGKOK - Juara Liga Perdana Inggeris yang baharu, Leicester City Football Club (LCFC)...

Pelajar IPT Tinggal Di...

PUTRAJAYA - Pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang tinggal di asrama masing-masing sepanjang tempoh...

Rancang Modenkan Urusan Beli...

SIBU - Sarawak merancang untuk memodenkan urusan pembelian tiket bot ekspres kepada sistem...

Israel Berbohong Tentang Kewujudan Terowong Hizbullah

BEKAS menteri pertahanan Israel Moshe Ya’alon mengakui pada Khamis bahawa pegawai-pegawai Israel selama ini berbohong tentang kewujudan terowong Hizbullah antara sempadan Lubnan-Israel.

Kata Ya’alon dalam wawancara dengan radio tentera berkata selama bertahun pegawai Israel berbohong tentangnya sebelum melaksanakan operasi memusnahkan terowong terbabit.

“Kami berbohong untuk mengaburi mata pihak lawan,” kata Ya’alon. Katanya, operasi itu diperbesarkan kepada umum, dan beliau berharap maklumat itu tidak menjejaskan Israel.

Menjelaskan kenapa pada 2016 beliau berkata tidak ada sebuah terowong pun di utara, kata Ya’alon ia dilakukan demi menjaga keselamatan negara.

Katanya operasi yang dijalankan sekarang ada melibatkan maklumat diperbesarkan.


Kenyataan Ya’alon dilaporkan banyak media Israel, tetapi beliau berkata tidak ada terowong yang sampai kepada kawasan kediaman tempat orang melaporkan terdengar bunyi menggali.

Israel melancarkan operasi memusnahkan terowong Hizbullah pada lagi Selasa, mengisytiharkan bandar Metulla di sempadan Israel-Lubnan sebagai zon tentera.

Operasi ini dijangka berterusan selama beberapa minggu lagi, kerana pihak Israel mendakwa ada beberapa terowong lain yang serupa. – MEM

Kategori