Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

PM Cadang Persefahaman Rentas...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengemukakan cadangan untuk melaksanakan...

Ahmad Zahid Perlu Hadir...

KUALA LUMPUR – Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dijadualkan hadir...

Umur Bukan Penghalang Cinta...

PELAKON, Hafreez Adam mencintai Zara Zya dengan setulus hati dan tidak pernah menganggap...

Elak Disaman, Lelaki Selamba...

MASALAH kekurangan tempat letak kenderaan sememangnya amat melecehkan khususnya buat pengguna di kawasan...

Anwar Tegur Guan Eng Tidak Pandai Beri Kenyataan

KETUA Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegur Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang sering mengeluarkan kenyataan mampu menggugat pelabur asing bagi menjana pendapatan negara.

Lapor Sinar Harian, Anwar telah mengadakan pertemuan dengan Guan Eng dan menyarankan tanggungjawab membongkar segala salah laku dan penyelewengan diserahkan kepada menteri atau agensi lain.

“Saya ada bertemu dan memberitahu Lim Guan Eng bahawa jawatan menteri kewangan ini statusnya lebih sensitif.

“Setiap kenyataan (menteri kewangan) akan merujuk terus kepada pelabur,” maklum Anwar dalam rakaman wawancara program terbitan Astro Awani, ‘AI’ yang bakal ke udara Khamis ini.

Anwar yang merupakan bekas Menteri Kewangan mengulas soalan mengenai laporan Moody’s Investors Service ada menyebut fasa peralihan kuasa ketika ini mencetuskan ketidaktentuan polisi yang dibimbangi penganalisis.

Hal tersebut akan menyebabkan penarafan negatif terhadap ekonomi negara sekali gus menjejaskan keyakinan pelabur asing dalam pasaran modal Malaysia.

Anwar mengakui Menteri Kewangan juga bertanggungjawab menyebut tentang segala bentuk perjanjian dan membongkar penipuan, namun tugas tersebut boleh diberikan kepada satu atau dua menteri lain serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menjelaskan mengenai segala pembongkaran.


Tambahnya lagi, Guan Eng sepatutnya memberi keutamaan terhadap usaha menenteramkan serta meningkatkan keyakinan pelabur.

Terdahulu, Guan Eng sering memberikan kenyataan yang dianggap tidak realistik dan sengaja melemparkan tuduhan sesuka hati seperti isu siasatan skandal Suria Strategic Energy Resources Sdn. Bhd. (SSER) dan hutang negara.

Beliau sepatutnya mengkaji sepenuhnya isu yang berlaku sebelum memutuskan dan mengeluarkan kenyataan umum kepada media dan orang ramai. – MYNEWSHUB.CC

Video: KLIK SINI

Kategori