Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Saudi Bakal Tambah Kuota...

RIYADH - Di sebalik tragedi kren tumbang di Masjidil Haram petang Jumaat minggu...

Ekonomi Sri Lanka Telah...

COLOMBO: Ekonomi Sri Lanka yang dihimpit bebanan hutang 'tumbang' selepas beberapa bulan berdepan...

Barang Kemas RM500,000 Dilarikan...

KUALA LUMPUR - Sebuah kedai emas dilaporkan kerugian RM500,000, dalam satu kejadian rompakan...

Suami Isteri Paling Bertuah,...

SEPASANG suami isteri di United Kingdom tidak menyangka dapat membawa pulang dua buah kereta...

Maklum Balas Pelaksanaan PBS Ganti UPSR Dikumpul

BATU PAHAT – Kementerian Pendidikan akan mula mengumpul maklum balas daripada ibu bapa dan warga pendidik pada tahun hadapan mengenai cadangan pelaksanaan format sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi menggantikan format sedia ada Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, pelaksanaan format ini akan menyaksikan pemansuhan UPSR dan juga pentaksiran berasaskan tiga faktor iaitu dari segi akademik, jasmani, sukan dan kokurikulum dan psikometrik, seperti Pentaksiran Tingkatan Tiga.

“Kami harap dapat mengumpul semua maklum balas itu dalam masa enam bulan akan datang,” kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan Program Kembali Ke Sekolah Parlimen Parit Sulong di Maktab Rendah Sains Mara Batu Pahat, di sini hari ini.

Mahdzir berkata, melalui UPSR pelajar dinilai hanya menerusi pencapaian akademik manakala dengan format PBS, beberapa aspek lain akan turut dititikberatkan.

“Kalau pelajar akademiknya baik, kokurikulum baik, sukan baik, kemudian sahsiah diri baik, (PBS) akan menilai semua sekali. Itulah penilaian yang lengkap untuk semua pelajar,” katanya.


Ketika ditanya bila pelaksanaan format PBS dijangka dilaksanakan, Mahdzir berkata ia mungkin akan dilaksanakan dalam lima tahun lagi.

“Ia (pemansuhan UPSR) tidak akan dilaksanakan tahun hadapan kerana kementerian perlu mendapatkan maklum balas pihak berkepentingan terlebih dahulu.

“Bagaimanapun, ia terpulang kepada maklum balas masyarakat khususnya ibu bapa sama ada mereka mahukan PBS atau UPSR yang berasaskan peperiksaan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori