Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

300 Tan Minyak Tumpah...

JOHOR BAHRU - Hampir 300 tan minyak tumpah ke dalam perairan Malaysia dan...

Maghribi Setuju Tambah Kuota...

RABAT (Maghribi) - Maghribi bersetuju untuk menyediakan lebih banyak kuota khas bagi pelajar...

Pembangunan Modal Insan Berkualiti...

BEAUFORT - Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan negeri sentiasa...

11 Keluarga Sedih ‘Dihalau’...

PASIR GUDANG - Sebanyak 11 keluarga yang tinggal rumah di Flat Jalan Tasek...

SPRM Nafi Dua Pegawai Kanannya Dalang Rasuah Babit Syarikat Korporat

PETALING JAYA : Tohmahan yang dilemparkan kepada dua pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai dalang dalam isu rasuah dan salah guna kuasa melibatkan syarikat korporat adalah tidak bertanggungjawab dan tidak
SPRM dalam satu kenyataan berkata, pihaknya yakin perkara tersebut sengaja dilemparkan kepada pegawai suruhanjaya itu bagi menimbulkan persepsi negatif.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Katanya, kedua-dua pegawai tersebut telah dipanggil untuk memberikan penjelasan dan mereka seterusnya membuat laporan polis untuk menyangkal tohmahan tersebut.

“Sekiranya wujud bukti, pihak berkaitan harus tampil membuat aduan atau laporan kepada penguat kuasa dan bukan membuat tohmahan menerusi media sosial yang berselindung di sebalik identiti palsu,” kata kenyataan itu.

Tegas suruhanjaya itu, pihaknya tidak membuka kertas siasatan sewenang-wenangnya tanpa bukti dan fakta.


“Setiap siasatan yang dijalankan adalah mengikut prosedur operasi standard (SOP) berlandaskan undang-undang yang diperuntukkan serta dipantau oleh lima badan pemantau bebas,” katanya.

Berdasarkan prinsip pengasingan kuasa, Pejabat Peguam Negara (AGC) berfungsi sebagai mekanisme semak dan imbang bagi memastikan hanya kes yang mempunyai bukti dan fakta kukuh diberikan izin untuk mendakwa mengikut budi bicaranya.

Dalam pada itu juga, SPRM juga tidak akan tunduk kepada tekanan oleh mana-mana pihak untuk mengalihkan perhatian daripada kes rasuah dan penyelewengan yang sedang giat disiasat ketika ini.

-Utusan Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori