Tuesday, March 19, 2024

Creating liberating content

425 Individu Ditahan Dalam...

JOHOR BAHRU – Seramai 425 individu ditahan menerusi 1,558 serbuan Ops Dadu yang...

Muhyiddin Akur Keputusan PM,...

KENYATAAN MEDIA YBHG TAN SRI DATO' HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN BERKAITAN PENGGUGURAN...

Koepka Pemain Terbaik Jelajah...

MIAMI, Amerika Syarikat - Brooks Koepka, juara Terbuka AS dan Kejuaraan PGA tahun...

Bangladesh Tutup Akses Internet

DHAKA – Pihak berkuasa Bangladesh menutup akses internet untuk telefon bimbit dan peralatan...

Gempa Turkiye, Syria: Agong, Permaisuri Ucap Takziah, Seru Adakan Solat Hajat

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini menzahirkan ucapan takziah dan rasa simpati kepada kerajaan Turkiye dan Syria serta rakyatnya berikutan tragedi gempa bumi kuat melanda negara berkenaan.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, turut menzahirkan ucapan takziah.

Baginda berdua turut menzahirkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga mangsa yang terkorban dalam musibah sehingga menyebabkan kehilangan nyawa ratusan rakyat dan kerosakan harta benda serta infrastruktur.

“Seri Paduka berdua berdukacita atas kehilangan ratusan nyawa dalam tragedi itu serta menzahirkan harapan seluruh keluarga mangsa sabar dan tabah menghadapi dugaan serta suasana sedih dan pilu ini.

“Seri Paduka berdua turut mendoakan agar roh-roh mangsa yang beragama Islam dicucuri rahmat Allah SWT dan ditempatkan bersama orang yang beriman dan beramal soleh,” menurut Istana Negara menerusi hantaran di Facebook, hari ini.

Istana Negara turut memaklumkan, dalam tempoh kesedihan ini, Seri Paduka berdua dan Malaysia bersolidariti dengan rakyat Turkiye serta Syria serta mendoakan mangsa yang masih terperangkap di bawah runtuhan akibat tragedi itu dapat diselamatkan dengan segera, serta mereka yang tercedera dikurniakan kesembuhan segera.


Susulan bencana itu, Al-Sultan Abdullah menyeru semua masjid dan surau di seluruh negara mengadakan solat sunat hajat dan doa selamat untuk keselamatan mangsa dan keluarga mereka, serta mengadakan solat jenazah ghaib bagi mangsa yang telah kembali ke rahmatullah.

Gempa bumi kuat berukuran 7.4 pada skala Richter dilapor melanda wilayah selatan Turkiye di Kahramanmaras jam 4.17 pagi Isnin dengan Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana dan Kecemasan (AFAD) Turkiye memaklumkan ia berpusat di daerah Pazarcik.

Menurut laporan media, gempa bumi itu telah meragut 912 nyawa, manakala 476 lagi kematian direkodkan di Syria.

Setakat ini, Kementerian Luar mengesahkan tiada rakyat Malaysia terlibat dalam gempa bumi berkenaan.

Bernama-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori