Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

3 Stesen MRT Ditutup...

PETALING JAYA - Stesen Transit Aliran Massa (MRT) Kwasa Damansara, Kampung Selamat dan...

Pasar Besar Seremban Akan...

SEREMBAN - MCA Negeri Sembilan hari ini meminta peniaga di Pasar Besar Seremban...

AirAsia Tawar Lebih 3...

KUALA LUMPUR - Promosi tempat duduk percuma AirAsia kini kembali, dengan lebih daripada...

PPM Johor Tahan 20...

KOTA TINGGI - Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah 2 menahan 20 pendatang asing...

KKM Siasat Pengamal Pergigian Haram

PUTRAJAYA: Pengamal pergigian haram boleh memberi pelbagai kesan buruk dan mengancam kesihatan masyarakat sekali gus memerlukan penglibatan orang awam untuk bersama-sama menanganinya.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Noor Hisham Abdullah berkata, pihaknya memandang serius setiap aduan yang diterima Program Kesihatan Pergigian, Kementerian Kesihatan (KKM).

Katanya, KKM sedar bahawa kegiatan pengamal haram ini yang turut meliputi pihak yang memberi khidmat latihan kepada pengamal pergigian haram boleh memberi pelbagai kesan buruk dan mengancam kesihatan masyarakat.

“Menanganinya adalah tanggungjawab bersama dalam mengekang aktiviti pergigian haram yang berleluasa ini iaitu sama ada yang memberi rawatan mahupun yang menerima rawatan, termasuklah pihak yang memberi khidmat latihan yang tidak diiktiraf.

“Perkara ini merujuk beberapa siri artikel yang telah diterbitkan menerusi akhbar bahasa Inggeris bertajuk ‘The terrible ‘tooth’ of fake dentists’, ‘Fake dentists keep mouths zipped’, ‘Patients find dentists on social media – and live to regret it’, ‘How I became a ‘dentist’ in just five hours, beware the dubious dentists’ dan ‘Hard to expose the ugly side of beauty industry’ yang disiarkan pada 4 dan 5 Julai 2022,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Noor Hisham berkata, semua pihak yang mempunyai sebarang boleh membuat aduan sebelum disiasat untuk tindakan penguatkuasaan diambil melalui peruntukan kuasa di bawah Bahagian VI Akta Pergigian 2018 [Akta 804].

“Bagi tindakan penguatkuasaan, risikan dan siasatan perlu dilaksanakan dengan teliti bagi memastikan elemen kesalahan dapat dibuktikan tanpa dilakukan dengan tergesa-gesa.

“Semua aduan boleh dibuat kepada Program Kesihatan Pergigian KKM, Aras 5, Blok E10, Kompleks E, Presint 1, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62590 Putrajaya atau menghubungi di talian 03-88834215 atau emel, [email protected],” katanya.

UtusanOnline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori