Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Demi Suri Hati Mr....

DEMAM drama Melayu mungkin sudah sampai ke tahap seperti mana fanatiknya rakyat Korea...

Kerajaan Gesa Syarikat Penerbangan...

Semua syarikat penerbangan di negara ini perlu segera menurunkan harga tambang penerbangan tanpa...

RM378,486 Kutipan Tol Sehari...

KUALA LUMPUR - Sebanyak RM378,486 dikutip di Plaza Tol Batu Tiga dan Sungai...

Pertembungan 6 Penjuru Di...

KUALA LUMPUR – Kerusi Parlimen Wangsa Maju pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15)...

Enakmen Antilompat Parti Pulau Pinang Sah, Berperlembagaan – Mahkamah Persekutuan

PUTRAJAYA : Panel tujuh hakim Mahkamah Persekutuan hari ini, memutuskan bahawa peruntukan di bawah enakmen antilompat parti Pulau Pinang adalah sah dan berperlembagaan.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat, yang mempengerusikan panel itu, berkata Perkara 14A Perlembagaan Negeri Pulau Pinang adalah sah kerana ia konsisten dengan Perkara 10(1)(c) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 14A Perlembagaan Negeri Pulau Pinang menyatakan bahawa seseorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) hendaklah mengosongkan kerusinya jika telah dipilih sebagai calon parti politik, beliau perlu meletak jawatan atau dipecat daripada parti atau telah dipilih, selain sebagai calon parti politik, menyertai parti politik lain.

Pada 12 April lepas, Pesuruhjaya Kehakiman Azizan Md Arshad membenarkan permohonan DUN Pulau Pinang dan Speakernya, Datuk Law Choo Kiang, untuk merujuk beberapa persoalan kepada Mahkamah Persekutuan bagi membolehkan mahkamah itu mendengar serta memutuskan isu perlembagaan berkaitan enakmen antilompat negeri itu.


DUN Pulau Pinang dan Speaker mahu Mahkamah Persekutuan memutuskan persoalan sama ada Perkara 14A Perlembagaan Negeri Pulau Pinang adalah tidak sah kerana ia tidak konsisten dengan Perkara 10 (1) (c) Perlembagaan Persekutuan mengenai hak kebebasan berpersatuan.

Empat ADUN iaitu Zulkifli Ibrahim (Sungai Acheh), Afif Bahardin (Seberang Jaya), Khaliq Mehtab Mohd Ishaq (Bertam) dan Zolkifly Md Lazim (Telok Bahang) telah memfailkan writ saman terhadap DUN Pulau Pinang dan Speakernya bagi mencabar usul yang dibentang pada Oktober 2020 agar mereka mengosongkan kerusi masing-masing dan pilihan raya kecil diadakan.

-Berita Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori