Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Akaun Skim Piramid Monspace...

PUTRAJAYA - Sebanyak 72 akaun bank skim piramid Monspace Group membabitkan 25 akaun...

Tangan Membesar Dan Jari...

SEORANG remaja menghidap penyakit misteri hingga mengakibatkan tangannya membesar manakala jari-jarinya pula seperti...

Tubuh Pangkalan Hadapan Di...

KUALA TERENGGANU - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) akan mewujudkan pangkalan hadapan di...

Khairy Jamaluddin Setuju Pelantikan...

MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, beliau bersetuju dengan pelantikan Morten Frost...

Ambrin Ada Kuasa Mutlak Dalam Audit 1MDB – Saksi

Bekas ketua audit negara Madinah Mohamad bersetuju bahawa pendahulunya Ambrin Buang adalah individu yang sesuai untuk ditanya mengenai audit 1MDB.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Madinah memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa dia juga diberi kuasa budi bicara dalam cara menjalankan audit antara 2015 dan 2016 ketika menjadi ketua audit negara.

Saksi pendakwaan ke-12 itu memberi keterangan semasa perbicaraan laporan audit 1MDB terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Pada tahun 2018 semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH), Madinah yang ketika itu ketua audit negara mendakwa Najib mengarahkan untuk mengubah laporan audit 1MDB.

Dia menggantikan Ambrin dari 2017 hingga 2019. Ambrin menjadi ketua juruaudit negara pada 2006.

Madinah sebelum ini memberi keterangan bahawa dia menyimpan salinan asal laporan audit 1MDB sehingga pentadbiran kerajaan Persekutuan berubah kepada PH pada 2018.

Dia juga sebelum ini memberikan keterangan lisan bahawa Ambrin keberatan berbincang dengannya berhubung audit 1MDB.

Semasa prosiding di hadapan hakim perbicaraan Mohamed Zaini Mazlan hari ini, Madinah bersetuju bahawa dia bukan orang yang menyelia audit 1MDB sebaliknya Ambrin.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Arul Kanda, N Sivananthan, dia bersetuju bahawa Ambrin diberi banyak budi bicara sebagai ketua audit negara mengenai apa yang patut dilakukan atau tidak dalam audit.


Dia juga bersetuju bahawa walaupun dia mungkin melakukan perkara berbeza, ia masih dalam budi bicara Ambrin ketika itu untuk menggunakan kuasa seperti yang dilihatnya sesuai dalam audit.

Dia juga bersetuju bahawa walaupun dia mungkin menggunakan perkataan “ubah” untuk mencadangkan perubahan tanpa kebenaran kepada laporan audit 1MDB, ia masih menjadi prerogatif Ambrin ketika itu untuk memutuskan apa yang termasuk dalam laporan tersebut.

Sivananthan: Akhirnya, ketua juruaudit negara (Ambrin) yang memutuskan perkara yang patut ada dan tidak.

Madinah: Betul.

Prosiding sebelum Zaini ditetapkan untuk disambung semula pada 20 Mei.

Najib didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan kepada laporan akhir audit 1MDB sebelum dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk menghalang sebarang tindakan terhadapnya.

Tuduhan bersama Arul Kanda didakwa bersubahat dengan Najib dalam membuat pindaan.

Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 23 (1) Akta SPRM 2009, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

-Malaysia Kini

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori