Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

70 Pusat Hiburan Di...

KUALA LUMPUR: Seramai 4,568 pengunjung diperiksa dalam serbuan ke atas 70 pusat hiburan...

Polis Tahan Lelaki Beli...

KUALA LUMPUR - Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam menahan seorang lelaki dipercayai...

2 Daripada 9 Saksi...

KUALA LUMPUR - Dua daripada sembilan saksi yang sedang dikesan polis tampil bagi...

Pekebun Dipenjara 8 Tahun...

KUALA LUMPUR - Seorang pekebun dihukum penjara lapan tahun oleh Mahkamah Tinggi di...

Jurutera Aeroangkasa British Dakwa Berjaya Temui Lokasi MH370

KUALA LUMPUR – Selepas lebih tujuh tahun kapal terbang MH370 milik Penerbangan Malaysia (MAS) hilang secara penuh misteri, seorang jurutera aeroangkasa British, Richard Godfrey mendakwa telah berjaya mengesan secara tepat lokasi di mana pesawat itu terhempas di Lautan Hindi.

Dakwaan Richard menjadi bualan dan viral di serata dunia semenjak semalam dengan banyak pihak yang bersetuju dengan hasil kajian beliau.

Richard mendakwa beliau ‘sangat yakin’ telah dapat menyelesaikan misteri kehilangan kapal terbang berkenaan.

Beliau percaya Boeing 777 itu terhempas di Lautan Hindi, yakni 2,000 kilometer ke barat Perth berhampiran Australia Barat.

IKUTI TWITTER MYNEWSHUB DI SINI 

Katanya, rumusan lokasi baharu itu diperoleh melalui kajian terhadap maklumat-maklumat satelit inmarsat, oceanografi, analisis hayutan, data pergerakkan (performance) daripada Boeing dan teknologi terbaru yakni data whispernet.

“Kesemua keempat sumber ini selari hasilnya ke satu lokasi tertentu di Selatan Lautan Hindi,” katanya dalam satu temuramah televisyen dari Frankfurt, Jerman.

Pesawat itu hilang daripada radar semasa penerbangan pada Mac 2014.

Richard memberitahu syarikat penyiaran BBC pula bahawa beliau berharap “kami akan dapat memberikan pengakhiran kepada waris dan jawapan kepada orang awam serta industri penerbangan tentang apa yang berlaku dengan MH370 dan bagaimana kami mampu menghalangnya (kejadian yang sama berulang) pada masa hadapan”.

Beliau menggabungkan set data berbeza yang sebelum ini disimpan dalam domain berasingan, untuk menyelaraskan ke lokasi baharu ini di Lautan Hindi Selatan.

Titik tepat yang ditentukan oleh pengiraan data adalah sekitar 33 darjah selatan dan 95 darjah timur di Lautan Hindi, katanya.

Beliau seterusnya mendakwa apa yang terjadi pada MH370 ada kaitan dengan misi bunuh diri oleh kaptennya, Zaharie Ahmad Shah.

“Ya, rasa ia adalah (misi bunuh diri) keran Zaharie mempunyai simulasi penerbangan di rumah dan pada satu peringkat penerbangan MH370 di Lautan Hindi, saya menemui fakta bahawa beliau terbang mengikut kandungan simulasi ke arah yang akan menyebabkan kapal terbang berkenaan pasti kehabisan minyak,” katanya.


Richard bagaimanapun mengakui teori mengenai misi Kapten Zaharie bukan mutlak dan kukuh tetapi bersandarkan fakta yang tidak boleh ditolak dengan mudah.

Katanya, bangkai pesawat berkenaan yang berada 4 kilometer di dasar Lautan Hindi itu boleh ditarik keluar.

Terdapat dua pencarian meluas di Lautan Hindi untuk MH370, yang telah membuahkan hasil maklumat yang tidak dapat disimpulkan secara tepat.

Pencarian telah menelan belanja ratusan juta dolar, dan walaupun terdapat permintaan daripada ahli keluarga untuk terus mencari orang yang mereka sayangi, kos yang berkaitan adalah sangat besar.

Cadangan pencarian baharu Richard ialah dalam radius bulatan 40 batu nautika, jauh lebih kecil daripada carian sebelumnya.

“Serpihan itu mungkin berada di belakang tebing atau dalam ngarai di dasar lautan,” katanya. “Dan anda mungkin memerlukan tiga atau empat hantaran sebelum anda mula mengambil keputusan.” Serpihan itu boleh terletak sedalam 4,000 meter, tambahnya.

Sehingga hari ini, lebih daripada tiga puluh keping serpihan pesawat telah dihanyutkan ke pantai pantai Afrika dan pulau-pulau di Lautan Hindi.

Pada 2009, Richard sepatutnya menjadi penumpang Air France 447 dari Rio de Janeiro ke Paris, tetapi rancangan kerja memaksa beliau kekal di Brazil.

Penerbangan itu tidak pernah sampai ke destinasinya dan hilang di Atlantik. Bermula saat itu, Richard mula berminat dengan penerbangan yang hilang di laut dan mencarinya.

Richard ialah ahli pengasas Kumpulan Bebas MH370, dan seorang jurutera dengan latar belakang dalam membina sistem pendaratan automatik dan sistem autopilot untuk pesawat.

Dia berkata: “Saya telah melakukan banyak kerja pada sistem maklumat dan mengendalikan banyak data dan itu penting dalam analisis ini. Terdapat sejumlah besar data untuk melalui dan menapis jarum dalam timbunan jerami.” – MYNEWSHUB

BACA – Tiada Bukti Kukuh Kehilangan MH370 Dilakukan Seseorang

  • Lagi berita berkaitan:
  • MH370

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori