Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Penganggur, 3 Remaja Mengaku...

KANGAR - Seorang penganggur dan tiga remaja bawah umur dihadapkan ke Mahkamah Sesyen,...

KKM Boleh Tanam Mayat...

BALIK PULAU - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) belum memutuskan sebarang tindakan pengurusan mayat...

KIL Bolot Anugerah Festival...

SEREMBAN - Filem KIL arahan Nik Amir Mustapha diangkat sebagai filem terbaik Anugerah...

Permohonan Batal Notis Kompaun...

KUALA LUMPUR - Permohonan kebenaran semakan kehakiman bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir...

Jika Berlian Teman Sejati Wanita, Batu Permata Berwarna Jadi Sahabat Baik

KUALA LUMPUR – Sering dikatakan bahawa tidak ada yang lebih romantis daripada menghadiahkan berlian kepada wanita yang anda cintai tetapi kilauan dan percintaan berlian mungkin akan menjadi perkara masa lalu.

Batu permata berwarna sebenarnya dapat ‘memeteraikan cinta’ pada tahun-tahun yang akan datang kerana nilai mereka terus meningkat, sering mengatasi harga berlian per karat dalam dekad yang lalu.

Peniaga batu permata antarabangsa Safir Jewellery & Gems Sdn Bhd meramalkan era pertumbuhan baru untuk batu permata berwarna berdasarkan trend pasaran, terutamanya pasca-Covid 19 di mana orang ingin merasa tampan setelah penutupan dan sekatan yang berpanjangan, dan batu permata berwarna diketahui membawa keceriaan dan kebahagiaan kepada orang.

Ahli gemologi Safir, Anna Kafarova (gambar di bawah) memberitahu walaupun berlian telah menguasai pasaran batu permata global selama bertahun-tahun, batu permata berwarna seperti batu delima, zamrud, safir dan beberapa yang lain akan menjadi kawasan pertumbuhan utama dalam dekad berikutnya.

“Di dunia batu permata, berlian mendominasi. Tetapi data dari lelongan Sotheby dan Christie menunjukkan harga per karat zamrud dan rubi boleh melebihi berlian putih,” kata Anna.

“Kami melihat arah aliran menaik untuk batu permata berwarna kerana semakin banyak orang mulai melihat di luar berlian,” katanya.

Menurut satu laporan CNBC, generasi muda hari ini tidak terlalu mementingkan berlian berbanding dengan ibu bapa atau datuk-nenek mereka. Tetapi ketika mereka membeli batu, mereka cenderung ke batu permata berwarna seperti rubi, zamrud dan safir.

“Pengguna generasi baru hari ini mempunyai pandangan yang sangat berbeza dan jelas mengenai bagaimana perhiasan mereka harus kelihatan dan mereka cenderung memilih batu permata berwarna untuk penampilannya yang cergas, kuat, elegan dan canggih,” katanya.

Nampaknya wang pintar mungkin akan berpindah dari berlian ke batu permata berwarna dan data menunjukkan bahawa misalnya, harga zamrud telah meningkat hampir 500% sejak 2010 dan batu permata berwarna lain menunjukkan kenaikan lebih dari 100% dalam dekad yang lalu.

Sebagai contoh, opal hitam berharga sebanyak USD $ 20,000 setiap karat, yang berlipat dua kali ganda dari berlian potong terbaik dengan harga USD $ 9,300 per karat.

Pada penjualan Bonhams London pada akhir April 2019, beberapa batu permata berwarna dijual jauh lebih tinggi daripada anggaran mereka.

Pemain teratas, sebentuk cincin safir Kashmir seberat 17.43 karat yang sebelumnya dimiliki oleh keluarga bangsawan Eropah memperoleh £ 723,063 jauh melebihi harga panduan £ 300,000 hingga £ 400,000.

Tertinggi kedua adalah kalung safir Sri Lanka sejak tahun 1935 yang dijual dengan harga £ 287,562 berbanding harga panduan antara £ 120,000 hingga £ 180,000.


Berdasarkan perkembangan menarik di pasaran, Anna mengatakan bahawa sekarang adalah masa yang tepat untuk mula membeli dan melabur dalam batu permata berwarna.

Dia mengatakan bahawa batu permata berwarna terdapat dalam banyak warna, nada, warna dan bentuk dan harganya berdasarkan faktor seperti potongan, warna, kejelasan, berat karat dan jarang.

Anna mengatakan bahawa banyak peningkatan populariti batu permata berwarna disebabkan oleh peningkatan kesedaran (terutamanya melalui media sosial) dan perkembangan yang telah meningkatkan keyakinan pengguna seperti ketelusan industri yang meluas, perakuan dan akses yang lebih baik ke analisis gemologi.

Safir Jewellery & Gems Sdn Bhd, yang ditubuhkan pada tahun 2014, memiliki lebih dari 300,000 batu permata berwarna untuk dijual di butik Permata Safir di Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Syarikat ini bangga mempunyai pereka perhiasan dalaman dan pemotong batu permata sendiri dengan pengalaman lebih dari 20 tahun untuk mengusahakan sebarang jenis batu permata, tidak seperti beberapa pemotong permata yang hanya bekerja pada satu batu tertentu.

“Sebilangan reka bentuk yang kami buat sangat eksklusif dan tidak diulang, yang bermaksud bahawa setiap karya adalah karya yang tetap satu-satunya di dunia,” kata Anna.

“Dan kami telah membuat dan merancang kaedah pemotongan kami sendiri seperti potongan Ayesha, potongan Fatimah, potongan Aminah dan beberapa potongan lain yang unik dan dipatenkan.”

Safir Jewellery & Gems Sdn Bhd juga dilesenkan oleh GFCO Swiss Gemological Laboratory of Switzerland untuk menjalankan penilaian makmal batu permata dan mengeluarkan sijil pengesahan pada batu permata semula jadi, yang pertama seumpamanya di Malaysia.

Butik utama Safir Gems di Kuala Lumpur terletak di Galeri Beli-belah A4-UG1-2 di Solaris Dutamas sementara butik selatan di Johor berada di 2-08, Sunway Citrine, Sunway Iskandar, Persiaran Medini 3 di Bandar Medini Iskandar.

Untuk maklumat lebih lanjut, log masuk ke www.gems.my atau www.gemsafir.com.

Anda juga boleh menghubungi +6012 612 2311 untuk temu janji. – Mynewshub.TV

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori