Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Jimat RM36 Juta Tidak...

BANGKOK – Kementerian Pertahanan telah menjimatkan sejumlah RM36 juta apabila anggota tentera Malaysia...

PR1MA Perkenal Konsep Rumah...

KUALA LUMPUR - Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) akan memperkenalkan skim perumahan 'PR1MA Rumah...

Klip Audio: Najib, Rosmah...

KUALA LUMPUR - Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri,...

Guru ‘Terlampau’ Ajak Murid...

JAKARTA - Seorang guru sekolah rendah di daerah Glagah, Banyuwangi, Jawa Timur didakwa...

Cuba Malaysia Hilang Pulau Langkawi Kepada Thailand – Sultan Johor

SULTAN JOHOR: TIDAK MENERUSKAN PERMOHONAN SEMAKAN PULAU BATU PUTEH SEOLAH-OLAH MENGAKU KALAH SEBELUM MASUK GELANGGANG

DYMM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar bertitah tindakan mesti diambil ke atas mereka yang bertanggungjawab jika benar ada pihak yang melakukan kecuaian dan kekhilafan dalam tidak meneruskan permohonan semakan dan pentafsiran kes Pulau Batu Puteh.

Titah Baginda Tuanku Sultan, Baginda mahukan penjelasan di sebalik tindakan kerajaan ketika pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad pada tahun 2018 untuk tidak meneruskan permohonan semakan ke atas penghakiman kes Pulau Batu Puteh di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

“Tindakan sedemikian seolah-olah mengalah sebelum masuk gelanggang. Kenapa keputusan untuk tidak meneruskan permohonan itu diambil sedangkan kita telah menemui bukti baharu yang berpihak kepada kita? Ini yang menyebabkan saya cukup terkilan.

“Mengapa soal kedaulatan Johor seolah-olah tidak penting kepada kerajaan pada waktu itu? Adakah kita negeri anak tiri? Kalau tak suka Johor… Cuba kalau Malaysia kehilangan Pulau Langkawi kepada Thailand, bagaimana rasa orang Kedah agaknya?

“Saya mahu pasukan petugas khas yang ditubuhkan oleh Perdana Menteri dapat menjelaskan punca kerajaan sewaktu pimpinan Dr. Mahathir menarik balik semakan kes berkenaan. Ambil tindakan setegas-tegasnya jika benar berlaku kekhilafan. Ini adalah soal kedaulatan kita,” titah Baginda kepada Royal Press Office (RPO) hari ini (14 Oktober).


Mynewshub

Menteri Besar Johor, Dato’ Hasni Mohammad dalam satu kenyataan telah memaklumkan Kerajaan Negeri Johor memberi jaminan akan bekerjasama dan membantu pasukan petugas khas Kerajaan Persekutuan.

Penubuhan pasukan itu telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri bagi membuat kajian menyeluruh, meneliti dan mencadangkan pilihan yang bersesuaian dengan mendapatkan pandangan daripada pakar perundangan antarabangsa berkenaan kes Pulau Batu Puteh.

Baca: Selepas Batu Puteh, Tun M ‘Gadai’ Pula Khazanah!

IKUTI FACEBOOK MYNEWSHUB DI SINI

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori