Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Semporna Perlu Pusat Tapak...

SEMPORNA - Daerah ini sangat memerlukan pusat tapak semaian benih rumpai laut bagi...

Malaysia Terima Jemputan Sertai...

HAMBURG : Malaysia bersetuju secara prinsipnya untuk menyertai Climate Club (Kelab Iklim) iaitu...

KL2017: Rafiq Genggam Emas...

PETALING JAYA – Malaysia menebus kekecewaan pemain boling wanita apabila merangkul pingat emas...

Arul Kanda Menghadap PAC...

KUALA LUMPUR - Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Arul...

5 Kluster Baharu Covid-19 Dikesan

KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenal pasti lima kluster baharu yang dilaporkan di Kuala Lumpur, Selangor, Sabah, Kedah, Pahang dan Perak, hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kluster baharu pertama dikenal pasti adalah Kluster Tapak Bina Jalan Panah yang dilaporkan di sebuah tapak binaan di Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

“Kes-kes bagi kluster ini dilaporkan positif Covid-19 pada 7 Disember lalu melalui saringan bersasar di tempat kerja membabitkan 21 kes positif. 

“Kluster kedua dikenal pasti adalah Kluster Menara Wang yang dilaporkan di Lembah Pantai, Cheras dan Titiwangsa, Kuala Lumpur serta Petaling, Klang, Sepang, Hulu Langat di Selangor selain Maran dan Kuantan Pahang membabitkan 23 kes positif,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini. 

Dr Noor Hisham berkata, satu lagi kluster dikenal pasti adalah Kluster Saga Tengah Residen yang dilaporkan di Tenom dan Keningau, Sabah dengan 16 kes dikesan positif. 

“Kluster keempat dikenal pasti adalah Kluster Kolam Air yang dilaporkan di Kota Setar dan Kubang Pasu, Kedah, membabitkan 14 kes dikesan positif. 


“Kluster kelima yang dikesan adalah Kluster Hala Mutiara yang dilaporkan di Kinta, Perak dengan tujuh kes dikesan positif,” katanya.

Beliau berkata, sebanyak 464 kluster dilaporkan sehingga kini dengan 256 kluster dilaporkan tamat, setakat hari ini. 

“Tiga kluster yang tamat hari ini adalah Kluster Kiambang, Kluster Padang dan Kluster Liawan. Ini menjadikan jumlah kluster aktif yang dipantau adalah 208 kluster.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 43 kluster melaporkan pertambahan kes, hari ini. Kluster-kluster yang melaporkan pertambahan kes baharu tertinggi adalah Kluster Tapak Bina Muda (162 kes), Kluster Penjara Jalan Harapan (123 kes) dan Kluster Teratai (79 kes),” katanya. – myMetro Online

Kategori