Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

PM Lawat Yang Di-Pertuan...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menziarahi Yang di-Pertuan...

Tindakan Tegas Jika Gula-Gula...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang mengedar...

Bakti Anjur Program Tanam...

BENTONG - Isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini menyertai program...

Mohamad Nafi Tuduhan ADUN...

SEREMBAN - Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan hari ini menafikan...

SPRM Akan Buka Semula Kes Lama Babit Kepentingan Awam

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membuka semula beberapa kes lama yang membabitkan kepentingan awam pada awal tahun depan.

Ketua Pesuruhjayanya, Latheefa Koya, berkata beliau sudah mengeluarkan satu arahan umum supaya kes berkenaan disemak semula dengan pihaknya memang ada menerima beberapa aduan yang membabitkan kes seperti itu.

“Saya tidak dapat maklumat jelas apa sebab ia (kes-kes lama ditutup), walaupun dikatakan ada bukti jelas dan penyiasatan yang lengkap.

“Di peringkat mana terdapat arahan untuk menutup kes dan sebagainya,” katanya kepada BERNAMA selepas menjadi tetamu jemputan program ‘Wanita Sebagai Pemimpin’ di Bernama Radio, di sini.

Ditanya sama ada kes kepentingan awam berkenaan membabitkan pemerintahan kepemimpinan kerajaan terdahulu, beliau berkata ia pelbagai kes dan tidak semestinya membabitkan kes kepemimpinan kerajaan terdahulu.

Mengenai perkembangan lawatan SPRM di sempadan negara di Padang Besar, Perlis, baru-baru ini, Latheefa berkata SPRM percaya semua pihak berkuasa yang berkaitan telah mengambil tindakan agresif untuk memastikan tiada kebocoran dan kebolosan di sempadan negara.

“Tetapi perkara menjaga sempadan negara ini bukan satu perkara yang boleh dibetulkan dalam tempoh sebulan atau dua bulan kerana ia juga membabitkan kerjasama pelbagai agensi penguat kuasa.

“Di peringkat Padang Besar, perlu ada fokus untuk menaikkan perniagaan di sana kerana nampak lengang. Maka di situ timbul persoalan, adakah peniaga ini juga berniaga di tempat lain? Atau mereka yang datang beli mencari kedai yang menjual barangan seludup yang lebih murah,” katanya,


Latheefa berkata, perkara berkenaan perlu diberi fokus dan mengesan punca salah laku yang mungkin berlaku di kawasan ekonomi Padang Besar.

“Pandangan saya secara peribadi mengenai ekonomi di Padang Besar, saya lihat memang fasiliti untuk membuat perniagaan di sana (Padang Besar) telah lengkap tetapi seolah-olah kekurangan pengunjung di sana walaupun banyak barang dijual.

“Saya berharap pihak berkuasa yang menjaga kawasan terbabit perlu membuat pemantauan dan apa yang menyebabkan orang ramai kurang membeli barangan di sana selain membantu ekonomi di Padang Besar,” katanya.

Ditanya mengenai lawatan dan pemeriksaan SPRM di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) di Bukit Kayu Hitam, Kedah baru-baru ini, Latheefa mencadangkan pihak berkuasa terbabit untuk menaik taraf sistem iaitu mengurangkan masa pemprosesan keluar masuk sempadan.

“Ini kerana saya melihat proses keluar masuk sempadan di sebelah Thailand lebih teratur maka kita kena belajar daripada mereka,” katanya.

Kategori