Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Wartawan AS Dipenggal Kepala...

IRAQ – Seorang wartawan dari Amerika Syarikat, James Wright Foley, 40, telah dipenggal...

Perang ‘Kutip Sampah’ Jepun,...

SAMARA - Ia pertembungan sepadan di Piala Dunia antara Senegal dan Jepun dengan...

Tan Sri Yuen Yuet...

KUALA LUMPUR - Tan Sri Yuen Yuet Leng yang turut memainkan peranan penting...

12 Ahli Parlimen Dilantik...

KUALA LUMPUR - Seramai 12 Ahli Parlimen hari ini dilantik sebagai Ahli  Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara...

Peniaga Nasi Ayam Rugi RM14K Ditipu Macau Scam

KUANTAN – Seorang peniaga nasi ayam mengalami kerugian RM14,296 selepas terpedaya dengan anggota sindiket macau scam yang menyamar sebagai anggota polis.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, dalam kejadian pada 30 Nov yang lalu, mangsa seorang pemuda berusia 26 tahun, telah dihubungi seorang lelaki yang bertanyakan tentang pemilikan kad kredit dengan nombor yang dinyatakan, namun telah dinafikan oleh mangsa.

“Mangsa memaklumkan dia memang mempunyai kad kredit tetapi bukan di atas nombor yang dinyatakan menyebabkan talian telefon berkenaan telah disambung ke bank negara dengan alasan kononnya ingin menyelesaikan masalah itu sebelum talian dipindahkan kepada seorang pegawai polis,” katanya di sini hari ini.

‘Pegawai polis’ itu selepas itu telah meminta mangsa menukar ‘barcodes’ kad ATMnya dan tanpa disedari duit di dalam akaunnya telah dipindahkan secara berperingkat ke dalam akaun seorang lelaki bernama Winson Yong Wei Sen mengakibatkan mangsa mengalami kerugian RM14,296.

Susulan itu, katanya mangsa telah membuat laporan di Balai Polis Mentakab semalam dan kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun, denda dan sebatan jika sabit kesalahan. – BERNAMA

Kategori