Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Integriti Pengamal Perubatan Jadi...

KUALA LUMPUR - Penularan pandemik Covid-19 di negara ini dan langkah-langkah ketat yang...

Tindakan Pecat Muhyiddin, Mukhriz...

JOHOR BAHARU - Tindakan memecat Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin dan...

Penyatuan Ummah Terus Menerus...

KUALA LUMPUR - Biarpun Barisan Nasional, Muafakat Nasional serta parti-parti lain yang bersahabat...

ATM Rampas Daun Ketum...

BUKIT KAYU HITAM - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) melalui Pasukan Batalion ke-4 Rejimen...

Varieti Pokok Durian Baru Tarikan Utama Di MAHA 2018

KUALA LUMPUR – Anak pokok durian Jantung Gold dan Nanas MD2 bakal menjadi tarikan utama di Castle of Fruit Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) sepanjang berlangsungnya penganjuran Ekspo Pertanian Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia 2018 (MAHA 2018) yang bermula dari 22 Nov hingga 2 Dis di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) Serdang, Selangor.

Pengerusi FAMA Ishak Ismail berkata, dua produk tersebut dilihat berpotensi dalam pertanian pada masa depan berdasarkan permintaan benih dan anak pokok yang tinggi oleh pengusaha yang berminat mengusahakannya dari seluruh Malaysia.

“Bagi pokok durian Jantung Gold, ia adalah varieti baru yang belum didaftarkan di mana kita memperolehinya daripada usahawan dari Kuala Kangsar dengan kerjasama pihak MARDI.

“Kita lihat varieti baru pokok durian yang buahnya berbentuk jantung ini, kualitinya sangat baik malah berpotensi menembusi pasaran seperti Durian Hitam dan Musang King,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Ishak berkata, Nanas MD2 pula dibawa khas memandangkan ia merupakan varieti nanas yang paling popular buat masa ini dan mempunyai permintaan yang tinggi di pasaran domestik dan antarabangsa.

“Pada pameran kali ini, kita sasar membawa sebanyak 100 tan metrik nanas MD2 dari Kedah, Kelantan, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor di samping 11,111 varieti pokok buah-buahan, sayuran dan tanaman lain di tapak Castle of Fruit FAMA.


“Kita berharap dua produk tersebut termasuk kelapa yang menjadi ikon utama FAMA di MAHA 2018 kali ini akan memberi inspirasi kepada pengusaha dan usahawan tani menerokai potensi tanaman ini tempat mereka dan mengusahakannya secara komersial,” katanya.

Dalam pada itu, Kokedama atau Japaness Moss Ball yang merupakan salah satu teknik tanaman yang popular di Jepun juga akan turut dipamerkan di Castle of Fruit FAMA yang dijadualkan berlangsung di Laman Tiba 2, MAEPS, Serdang dengan menawarkan 100 lot jualan Segar, Florikultur dan Input Pertanian. – BERNAMA

Kategori