Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Lelaki Mengaku Tidak Salah...

JOHOR BAHARU - Seorang lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini...

Betul Ke Emma Stone...

Pasangan romantik Hollywood, Andrew Garfield dan pasangannya, Emma Stone dilaporkan berpisah buat sementara...

Gelaran Datuk R Sri...

KUANTAN - Kerajaan Pahang mengumumkan gelaran Datuk dikurniakan kepada R Sri Sanjeevan ditarik...

Tapak Arkeologi Sungai Batu...

JIKA di Barat, watak filem seperti Indiana Jones, Lara Croft, dan Nathan Drake...

Pecah Amanah: Bekas Pemandu Dipenjara 12 Bulan, Denda RM10K

KUALA LUMPUR – Seorang bekas pemandu dihukum penjara 12 bulan dan didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan pecah amanah berhubung wang kutipan hasil penghantaran barang berjumlah RM14,315.75 milik sebuah syarikat logistik, Mac lepas.

Hakim Zamri Bakar menjatuhkan hukuman itu terhadap Sharudin Musa, 44, selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan itu dan memerintahkan tertuduh menjalani hukuman penjara bermula hari ini.

Mahkamah turut memerintahkan Sharudin menjalani hukuman penjara lapan bulan, sekiranya dia gagal membayar denda tersebut.

Mengikut pertuduhan, lelaki itu didakwa sebagai pembawa iaitu ‘subcon rider’ yang diamanahkan dengan wang kutipan hasil penghantaran barang berjumlah RM14,315.75 telah melakukan pecah amanah terhadap wang tersebut untuk kegunaan sendiri.

Kesalahan itu dilakukan di Syarikat Ninja Logistics (M) Sdn Bhd, Jalan Dewan Sultan Sulaiman 1, Chow Kit di sini antara 12 Mac sehingga 9 Jun 2018 mengikut Seksyen 407 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara selama tempoh tidak kurang dari satu tahun dan tidak lebih dari 10 tahun dan dengan sebat dan juga dikenakan denda.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Norashikin Ibrahim memohon hukuman setimpal berbentuk pengajaran bagaimanapun, Sharudin yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan atas alasan dia penanggung tunggal keluarga serta isterinya tidak bekerja dan mempunyai dua anak yang masih kecil.


“Isteri saya kini sedang mengandung anak ketiga dan dijangka melahirkan anak dalam pertengahan bulan Mei nanti. Saya juga menanggung bapa mentua jadi saya mohon hukuman ringan,” katanya. – BERNAMA

*Sekadar Video Hiasan..

Kategori