Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Ibu Hamil Tawar Khidmat...

CYBERJAYA - Melihat tambang perkhidmatan e-hailing mencecah RM50 bagi perjalanan dua hala Cyberjaya...

IFCTF 2017 Teroka Trend...

KUALA LUMPUR - Persidangan Antarabangsa Mengenai Jenayah Kewangan dan Pembiayaan Keganasan (IFCTF) 2017...

Hasrat Ecah Jumpa Perdana...

SUNGAI BESAR - "Sangat gembira" - itulah sahaja yang mampu diucapkan oleh Siti...

Pisau Tembus Kepala Pemandu...

Agua Banca (Brazil) - Seorang pemandu teksi dikatakan bernasib baik kerana masih hidup...

Pengurusan Ekonomi Baru Kerajaan Membimbangkan

KERAJAAN baharu Pakatan Harapan (PH) di bawah pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad mula berdepan tekanan berhubung pengurusan ekonomi negara.

Mahathir yang baru sahaja memegang tampuk kepimpinan kerajaaan menghadapi cabaran meneruskan pengurangan defisit yang telah dimulakan sejak tahun pertama era bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Lapor Bloomberg, saat Perdana Menteri sedang menjalankan rancangan untuk menghapuskan cukai penggunaan dan subsidi minyak, para pelabur dan syarikat penarafan bon bimbang akan berlaku kekurangan bajet secara berterusan.

Ketua Strategi Makro Asia Pasifik, State Street Global Markets, Dwyfor Evans menjangkakan pasaran bon Malaysia kini akan berada dalam keadaan yang membimbangkan.

“Kemerosotan dalam keadaan fiskal boleh diimbangi dengan mengeluarkan atau mengurangkan projek-projek infrastruktur, tetapi ini merosotkan prospek pertumbuhan. Jadi pentadbiran baharu perlu menetapkan awal bagaimana ia mengimbangi pesaingan ini,” katanya.

Malah sebelum keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 yang mengejutkan dua minggu lalu, pemegang sekuriti kerajaan asing jatuh ke paras terendah dalam tempoh lima bulan pada bulan April.

Sumber grafik: Bloomberg

Malaysia telah menjalankan defisit fiskal sejak tahun 1998 tetapi berjaya mengurangkan kekurangan dalam setiap tahun sejak lapan tahun yang lalu.

Jurang ini merosot kepada 3 peratus daripada keluaran dalam negara kasar pada 2017, dibantu oleh cukai barangan dan perkhidmatan serta harga minyak yang lebih tinggi bagi pengeksport kasar.

Fitch Ratings and Moody’s Investors Service memberi amaran bahawa pembaharuan ekonomi yang dicadangkan dilihat sebagai negatif kredit jika dilaksanakan tanpa langkah pengabaian dengan kementerian kewangan sebelum ini menganggarkan bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) menyumbang kira-kira seperlima pendapatan.


Penjualan dalam aset pasaran global yang baru muncul telah berkembang apabila hasil perbendaharaan 10 tahun meningkat kepada yang tertinggi sejak 2011 pada Selasa lalu dengan pelabur termasuk Goldman Sachs Asset Management menjangkakan ia akan meningkat lagi.

Bagaimanapun, Jawatankuasa Pasaran Kewangan yang ditugaskan untuk membangun strategi pasaran bon dan mata wang Malaysia hari ini berkata, pihak berkuasa akan mengambil langkah untuk menangani sebarang ketidaktentuan dan pasaran dalam negeri dijangka tetap stabil dan teratur.

Tambahan itu, para pelabur negara berada dalam kebimbangan berikutan krisis 1MDB dan hutang kerajaan yang sebelum ini didakwa mencecah RM1 trilion.

Dengan pengukuhan kadar faedah Amerika Syarikat (AS), semua ekonomi sedang pesat membangun berada dalam tekanan. Malaysia juga telah melihat pelabur asing menarik kira-kira AS$800 juta (RM3,185 juta) dari pasaran bonnya.

Jadi, bagaimana kerajaan mahu mengembalikan kedudukan ekonomi negara yang stabil tanpa mengharapkan daripada pelabur-pelabur luar melabur di Malaysia?

Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pastinya sedang berada dalam tekanan berhubung pengurusan ekonomi negara malah ditambah pula dengan manifesto PH yang mahu menghapuskan GST akan menyukarkan pelaksanaan program yang dijanjikan. – MYNEWSHUB.CC

Kategori