Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

PAU 2015: Najib Tuntut...

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini 'menuntut' anggota dan...

Selamba Seludup Motosikal Ikut...

DUA lelaki tergamam selepas ditahan pihak berkuasa ketika cuba menyeludup masuk motosikal curi...

‘Politik Melampau’ Punca Ridhuan...

Berikutan larangan terhadap penceramah sensasi, Dr Ridhuan Tee Abdullah daripada memasuki Sarawak bagi...

Hari Penamaan Calon Dijangka...

CALON dan penyokong parti politik yang ingin turun padang pada hari penamaan calon...

Apa Motif DAP Mahu Kurangkan Penjawat Awam?

KENAPA dalam banyak-banyak isu berkaitan perbelanjaan dalam bajet, ketua publisiti DAP, Tony Pua lebih bersungguh-sungguh bercakap tentang penjawat awam yang didakwa membebankan kerajaan?

Banyak spekulasi boleh dibuat mengulas isu ini. Adakah kerana majoriti penjawat awam orang Melayu? Kerana undi mereka rendah dari kalangan penjawat awam?

“Membenarkan mereka mengambil gaji tanpa bekerja, lebih baik daripada mereka bekerja dan membebankan kerajaan,” kata Pua dipetik media.

“Kami menggelarnya ‘berat mati’ yang anda perlu tanggung,” katanya lagi.

Mungkin persoalan ini hanya spekulasi tetapi apa sebenarnya yang menyebabkan DAP menumpukan isu perbelanjaan pada penjawat awam?

Cuba fikirkan, kalau belanja emolumen penjawat awam dirisaukan sebagai membebankan, kenapa menentang pula GST? Bukankah GST dapat meningkatkan pendapatan kerajaan?

Jadi apa sebenarnya yang dirisaukan? Kenapa ditentang pula GST seorang-olah GST punca segala masalah dalam negara.

Belanja untuk penjawat awam, bantuan untuk rakyat dan kemudahan lain boleh diteruskan malah ditingkatkan melalui hasil GST.

Kutipan GST yang lebih cekap hasil kerjasama komuniti perniagaan boleh membantu meningkatkan pendapatan negara yang akhirnya akan sampai pada rakyat juga.


Inilah sikap terpilih DAP dalam mengulas isu. Hanya memilih isu yang menyebelahi mereka dan mengabaikan isu yang untuk kepentingan ramai.

Pernahkah DAP bersuara menyeru peniaga-peniaga jangan menaikkan harga sesuka hati? Kalau tidak pernah, kenapa? Kerana menjaga hati Cina?

Pua bercakap tentang mengurangkan penjawat awan ini sudah beberapa tahun tetapi sentimen sama diulang oleh parti Pakatan Harapan, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada satu perhimpunan di Petaling Jaya tahun lepas.

Calon perdana menteri mereka, Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya Datuk Seri Mukhriz kedua-dua pernah bercakap seolah-olah memusuhi penjawat awam, seperti mahu menyingkir sekumpulan penjawat awam tertentu.

Rakyat perlu memikirkan dengan sedalamnya. Mereka seperti menyimpan dendam terhadap penjawat awam, sedangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah berjanji melindungi penjawat awam. – Mynewshub.cc

Kategori