Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Tan Chee Teong Calon...

KUALA LUMPUR – MCA mengumumkan anggota jawatankuasa parti bahagian Bangi, Tan Chee Teong...

150,000 Pencarum Daftar Simpanan...

KUALA LUMPUR - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menganggarkan seramai 150,000 pencarumnya sudah...

Buta Huruf Atau Memang...

Jadikan ini satu pengajaran buat semua - ketahuilah bahawa terdapat ramai polis moral...

MARA Minta SPRM Siasat...

KUALA LUMPUR - Pengurusan Majlis Amanah Raya (MARA) turut meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah...

Belletti Akhiri Kemarau Gelaran Selepas 2 Tahun

MUAR – Pelumba Itali, Manuel Belletti daripada pasukan Androni Giocattoli-Sidermec menamatkan kemarau gelaran selepas dua tahun apabila menjuarai peringkat ketujuh Le Tour de Langkawi (LTdL) 2018 dari Velodrom Nasional di Nilai ke Dataran Tanjung Emas, di sini hari ini.

Pelumba berusia 32 tahun itu yang baru pulih daripada kecederaan serius dialaminya awal tahun ini, menampilkan kayuhan cemerlang menuju ke garisan penamat, menewaskan pelumba Albania Eugert Zhupa daripada Wilier Triestina-Selle Italia dan pelumba Kazakhstan, Ruslan Tleubayev mewakili Astana Pro Team pada perlumbaan hari ini melibatkan jarak 222.4km.

Kesemua tiga pelumba berkenaan, mencatat masa yang sama 5 jam 08 minit dan 23 saat pada perlumbaan mencabar itu, menampilkan tiga zon pecutan dan enam zon pendakian.

Pelumba Rusia, Artem Ovechkin daripada Pasukan Berbasikal Terengganu (TSG) yang menamatkan perlumbaan di tempat kesembilan pada saingan hari ini, masih mengekalkan Jersi Kuning selaku pendahulu keseluruhan, selain mempertahankan Jersi Merah Polka Dot, dengan catatan masa keseluruhan 28’56:20 saat serta mengutip 40 mata.

Pelumba Itali, Riccardo Minali yang mewakili Astana Pro Team, dalam pada itu, berada di landasan terbaik memenangi Jersi Hijau selaku Raja Pecut selepas mengumpul 55 mata, dengan berbaki satu peringkat perlumbaan berbasikal berprestij itu.

Pelumba Kazakhstan, Yevgeniy Gidich daripada Astana Pro Team juga dalam kedudukan terbaik merangkul Jersi Putih selaku Pelumba Terbaik Asia, selepas mencatat masa keseluruhan 28 jam 57 minit dan 22 saat, setelah berakhir peringkat ketujuh hari ini.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Belletti berkata kejayaan itu amat bermakna selepas mengalami kecederaan serius semasa perlumbaan Vuelta a San Juan Internacional di Argentina, akhir Januari lepas, mengakibatkan tiga tulang rusuk dan tulang selangkanya patah.


Kali terakhir Belletti meraih kemenangan podium adalah pada 2016, menyaksikan beliau menamatkan saingan di tempat kedua pada perlumbaan peringkat kedua Tour du Poitou Charentes di Perancis.

“Perlumbaan hari ini sengit kerana terpaksa berhadapan dengan enam zon pendakian yang mencabar, selain laluan yang panjang. Saya gembira dapat memenangi perlumbaan ini,” kata Belletti melalui penterjemah, sambil mendedikasikan kemenangan itu kepada rakan sepasukan yang berusaha keras dalam saingan hari ini.

Peringkat akhir LTdL 2018 esok, membabitkan jarak 141.1km dari Dataran Rembau ke Dataran Merdeka, menampilkan tiga zon pecutan di Seremban serta dua pusingan sekitar Kuala Lumpur dan juga tiga zon pendakian di Mantin, Sungai Tekali dan Look Out Point. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • LTdL

Kategori