Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Satu Kematian Akibat Kes...

JOHOR BAHRU: Johor merekodkan satu kematian akibat kes COVID-19 baharu pada Minggu Epidemiologi...

Lebih 350,000 Kematian Covid-19

PARIS - Sehingga kini lebih 350,000 kematian akibat Covid-19 direkodkan di seluruh dunia.Berdasarkan...

PDRM Umum Pertukaran 18...

Kuala Lumpur : Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengumumkan pertukaran dan kenaikan pangkat 18...

Fathia ‘Mengamuk’ Produksi Selalu...

PELAKON kontroversi Fathia Latiff meluahkan rasa tidak puas hatinya gara-gara tuduhan tidak berasas...

Keputusan Undi Belah Bahagian KPDNKK Sah

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini menolak usul Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) untuk menyemak semula keputusan undi belah bahagian dalam meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018 peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan yang diadakan pada Isnin minggu lepas.

Pandikar berkata keputusan itu dibuat setelah beliau mendapati proses undi yang dilakukan adalah mengikut Peraturan Mesyuarat dan keputusan yang diperoleh adalah sah.

Katanya semakan dan pertimbangan telah dibuat setelah menerima surat aduan Gobind yang bertarikh 22 Nov dan beliau mendapati dakwaan Gobind bahawa jumlah undi yang diterima oleh blok pembangkang sebanyak 52 undi adalah tidak tepat.

Katanya semakan yang beliau lakukan mendapati G. Manivannan (PKR-Kapar) yang merupakan pencadang kepada undian tersebut dan juga pengira undi bagi blok pembangkang telah gagal menghitung undi Julian Tan Kok Ping (DAP-Stampin) .

Ini menyebabkan blok pembangkang hanya memperoleh 51 undi berbanding blok penyokong kerajaan yang mendapat 52 undi, katanya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Pandikar berkata beliau juga telah meneliti dan mengambil kira beberapa perkara semasa undian belah bahagian dijalankan termasuk ketika itu adalah waktu solat Isyak untuk umat Islam, selain ia juga waktu malam dan semua anggota Dewan telah kepenatan setelah berbahas sepanjang hari.


Katanya, Timbalan Speaker yang mempengerusikan sesi itu turut menggunakan budi bicara untuk membenarkan atau tidak suatu cadangan undi belah bahagian diadakan.

“Kesimpulannya, saya memutuskan bahawa belah bahagian yang diadakan pada Isnin, 20 Nov adalah teratur, mengikut Peraturan Mesyuarat 46 dan 47.

“Justeru, saya tidak membenarkan usul di bawah Peraturan Mesyuarat 43 oleh Yang Berhormat Puchong dimasukkan peraturan urusan mesyuarat,” katanya.

Pandikar turut menolak usul Gobind untuk merujuk Menteri berkenaan Datuk Seri Hamzah Zainuddin ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana telah pergi ke meja Setiausaha Dewan Rakyat semasa undi dikira. – BERNAMA

Kategori