Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Guru Tanjung Piai Dipaksa...

PONTIAN - Guru-guru Parlimen Tanjung Piai dan Pontian dipercayai telah diarah pihak tertentu...

Merdeka 118, Menara Kedua...

KUALA LUMPUR - Malaysia akan mencatat satu lagi rekod dunia apabila menara mega Merdeka 118 akan siap sepenuhnya pada suku ketiga tahun depan dengan ketinggian 700 meter dari paras laut.

Guna Anjing Pengesan Jejak...

GERIK - Pasukan Bomba dan Penyelamat Gerik akan menggunakan khidmat anjing pengesan K9...

Cawangan Khas Pantau Akhbar...

BAGAN DATOH - Cawangan Khas Bukit Aman sedang memantau rapi akhbar berbahasa Melayu,...

Tular Aksi Pesawat Terbesar Dunia Nyaris Nahas Dibadai

BERLIN – Bayangkan pesawat yang anda naiki sedang mendarat dan tiba-tiba terhuyung-hayang tidak tentu arah, malahan nyaris terbabas ketika dibadai angin lintang kuat muncul tanpa diduga.

Begitulah yang berlaku apabila sebuah pesawat superjumbo jenis Airbus A380 cuba mendarat di landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Düsseldorf, kira-kira 561 kilometer dari sini semasa angin ribut membadai seluruh Jerman.

Pesawat Emirates lebih 500 kerusi itu, yang juga kapal terbang komersial terbesar di dunia, dirakam berdepan kesukaran semasa hendak mendarat pada 5 Oktober lalu, namun kejadian ini masih diperkatakan pelbagai pihak.

Insiden itu berjaya dirakam oleh seorang pengesan pesawat, Martin Bogdan dan tular setelah dimuat naik ke laman YouTube dengan menerima lebih 11 juta tontonan selain kira-kira 29,000 tanda suka serta hampir 4,000 komen.

Juruterbang dipercayai cuba mendarat dengan betul di atas landasan tetapi angin kencang menyebabkan ia bergoyang ke kiri dan kanan. Mujur, juruterbang berjaya mengawal pesawat itu selepas mengalami kesukaran.

Apabila pesawat gergasi Emirates itu mendarat dalam keadaan angin lintang, juruterbang lazimnya menghampiri landasan kapal terbang dengan memiringkan sedikit kapal terbang untuk mengurangkan kesan rintangan angin.

Bahagian utara Jerman dilanda angin ribut sejak beberapa hari lalu manakala taufan Xavier yang membadai negara Eropah itu mengorbankan tujuh orang. Kerosakan paling teruk kebanyakannya berlaku di daerah timur laut.

Antaranya perkhidmatan kereta api laju antara Berlin, Hanover, Hamburg dengan Keil terpaksa dibatalkan buat sementara waktu pada Jumaat atas faktor risiko keselamatan, menurut laporan media tempatan, The Local.

Meskipun Düsseldorf tidak terjejas teruk akibat taufan, kelajuan angin di kawasan itu lebih 35 kilometer sejam pada Khamis lalu sewaktu pendaratan pesawat Emiriah Arab Bersatu tersebut dirakam, lapor portal timeanddate.com.


Bogdan menulis: “Saya sudah merakam beberapa pendaratan pada waktu angin lintang di pelbagai lapangan terbang di Eropah sejak beberapa tahun lalu, tetapi yang berjaya diatasi pesawat ini begitu dahsyat luar biasa.

“Awalnya ia tampak seperti pendaratan yang biasa dilihat semasa angin lintang. Namun sebaik sahaja pesawat mendarat kelihatan juruterbang mencuba sedaya upaya untuk bergerak lurus di landasan dan ia menakjubkan.

“Saya tidak pernah menyaksikan keadaan seumpama ini selepas pesawat mendarat. Anda boleh nampak yang juruterbang cuba sedaya upaya untuk mengemudi pesawat supaya sejajar dengan landasan. Mujur ia berhasil.

“Video ini menunjukkan kemahiran hebat juruterbang. Meskipun berdepan angin kencang yang tidak dijangka selepas mendarat, mereka masih mampu menggerakkannya supaya sejajar dengan landasan. Menakjubkan!”

Jurucakap Emirates berkata: “Pesawat EK 55 dari Dubai mendarat selamat di Düsseldorf pada 5 Oktober itu dalam keadaan angin lintang. Keselamatan penumpang dan anak kapal tidak dikompromi.” – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori