Saturday, April 27, 2024

Creating liberating content

Lelaki Derita Barah Paru-Paru...

AMPANG - Seorang lelaki yang dipercayai tidak sanggup menanggung kesakitan kesan rawatan barah...

Terpaksa Diusung Keluar Kerana...

CHINA – Seorang lelaki terpaksa diusir keluar dari hospital dengan bantuan polis selepas dia...

Masih Ada 30 Peratus...

KUALA LUMPUR - Warga kota yang ingin pulang ke kampung sempena sambutan Aidilfitri masih...

China Tak Akan Sekat...

PUTRAJAYA - China tidak akan mengenakan sebarang sekatan ke atas minyak sawit Malaysia...

Rumah Bekas Raja Belgium Paling Mahal Di Dunia

PARIS – Sebuah rumah agam yang pernah dimiliki oleh bekas Raja Belgium, Leopold II pada abad ke-19 lalu kini bakal dijual pada harga paling mahal di dunia iaitu 350 juta euro (RM1.7 bilion).

Media tempatan melaporkan, Villa Les Cedres yang terletak di Côte d’Azur dekat Saint Jean Cap Ferrat, antara bandar raya Nice dan Monaco di selatan Perancis, dengan memiliki keluasan sehingga 18,000 kaki persegi.

Rumah itu yang dilengkapi dengan 14 buah bilik tidur, dibina pada 1830 dan pernah menjadi istana percutian Leopold II sebelum dijual kepada pemilik jenama arak  Grand Marnier, Alexandre Marnier Lapostolle pada 1924.

Kompleks kediaman mewah tersebut mempunyai sebuah dewan ta­rian, gereja kecil, kolam renang bersaiz Olimpik dan kandang kuda yang boleh memuatkan sebanyak 30 ekor kuda serta taman botani seluas 35 ekar.

Tambah menarik lagi, dianggarkan terdapat 15,000 batang pokok di samping 20 buah rumah hijau mengandungi tumbuh-tumbuhan tropika yang jarang ditemukan turut ditanam di sekitar kawasan rumah berkenaan.


Leopold II membina rumah tersebut selepas beli tanah di pantai Saint-Je­an-Cap­-Fe­rrat dengan didakwa hasil rampasan kekayaan sumber bahan asli mentah ­Congo, sebuah negara bekas jajahan Belgium di Afrika ketika itu.

Kini rumah berkenaan dimiliki oleh Davide Campari-Milano SpA, yang merupakan sebuah syarikat minuman keras terkenal Campari dan Grand Marnier. Firma itu berhasrat menjual kepada mana-mana pihak yang berminat.

Untuk rekod, komposer terkenal Britain, Andrew Lloyd dan pengasas bersama firma perisian antarabangsa Microsoft, Paul Allen turut menetap di kawasan kejiranan tersebut. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori