Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Video: Serupa Tapi Tak...

TIDAK kira di mana, sesiapa saja pasti menggemari durian yang dianggap raja dalam...

UMNO Perlu Giat Usaha...

PONTIAN - Jentera UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu menggiatkan usaha bagi meningkatkan...

Insiden Baling Suar: Gantung...

PEKAN - "Jika mahu suspend (gantung) FAM, kena suspend polis dan stadium juga,"...

2 Rakyat Vietnam ‘Geng...

BALIK PULAU - Dua lelaki Vietnam anggota 'Geng Tebuk Besi’ ditahan manakala dua...

Kepuasan Pengangkutan Awam Meningkat 84%

KUALA LUMPUR – Hasil Tinjauan Kepuasan Pelanggan terhadap pengangkutan awam meningkat kepada 84 peratus pada tahun 2016 berbanding 74 peratus pada tahun sebelumnya, terutama disebabkan Projek Peluasan Sistem Transit Aliran Ringan (LRT).

Menurut Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2016, tinjauan yang dijalankan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada tahun lepas itu mendapati peningkatan tersebut turut disumbangkan oleh perkhidmatan teksi yang lebih selesa berikutan penggunaan aplikasi telefon mudah alih.

“Tinjauan juga menunjukkan prospek positif bagi penggunaan pengangkutan awam, dengan catatan peningkatan kepada 78 peratus pada tahun 2016 daripada 67 peratus pada tahun 2015 bagi tinjauan kebarangkalian responden untuk menggunakan pengangkutan awam pada masa hadapan,” menurut laporan tersebut.

Laporan itu juga menyebut Bidang Keberhasilan Utama Negara Pengangkutan Awam Bandar (NKRA UPT) telah menyaksikan pelaburan besar dibuat sejak tahun 2010 dalam usaha meningkatkan penggunaan pengangkutan awam di kawasan ‘Greater Kuala Lumpur/Klang Valley’ (Greater KL/KV).

“Pada tahun 2016, sebanyak RM106.5 juta telah dibelanjakan untuk meningkatkan kesalinghubungan dan kebolehcapaian pengangkutan awam dalam kawasan Greater KL/KV, memperbaiki kapasiti rangkaian dan meningkatkan kepuasan pelanggan secara keseluruhan,” kata laporan itu.

Laporan itu berkata usaha tersebut berjaya direalisasikan dan dapat dilihat pada tahap pencapaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) 2016 bagi NKRA UPT iaitu 84 peratus, melebihi pencapaian yang telah dicapai dalam tahun-tahun sebelumnya.


“Pengangkutan awam di Greater KL/KV juga telah meningkat daripada 10 peratus pada tahun 2009 kepada 20 peratus pada tahun 2015,” kata laporan itu.

Laporan itu berkata penduduk di kawasan Greater KL/KV dijangka mencecah 10 juta orang pada tahun 2020, dan pertambahan itu akan mengakibatkan peningkatan kesesakan lalu lintas.

Justeru, peralihan kepada penggunaan pengangkutan awam dalam kebanyakan kegiatan harian penduduk bandar dijangka akan meredakan kesesakan lalu lintas serta mengurangkan kesan-kesannya.

Selain mempertingkatkan rangkaian rel, yang dilihat laporan itu sebagai tulang belakang pengangkutan awam Greater KL/KV, NKRA UPT juga telah menambah baik perkhidmatan bas dan teksi selain infrastruktur lain dilaksanakan bertujuan meningkatkan daya tarikan pengangkutan awam. – BERNAMA

Kategori