Sunday, May 19, 2024

Creating liberating content

JPAM Kelantan Arah 1,300...

PASIR PUTEH - Seramai 1,300 anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kelantan diarah...

Jerebu: Indonesia Akhirnya Setuju...

JAKARTA - Indonesia akhirnya bersetuju menerima bantuan antarabangsa dalam usaha memadamkan kebakaran hutan dan...

Jangan Sesekali Mengutuk Ibu...

HANYA kerana kenyataannya disalah erti dan diputar belit, Timbalan Menteri Datuk Ahmad Maslan dikritik...

Kenyataan Majlis Raja-Raja Tentang...

ALOR SETAR - Kenyataan oleh Majlis Raja-Raja tentang siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad...

Juruukur Bahan Direman Bagi Bantu Kes Tuntutan Palsu

PUTRAJAYA – Mahkahamah Majistret di sini membenarkan seorang juruukur bahan ditahan reman enam hari bermula hari ini berhubung siasatan kes tuntutan palsu pembekalan geotube bagi projek pengindahan Sungai Melaka, Melaka.

Perintah reman tersebut dikeluarkan Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman terhadap lelaki berusia 48 tahun itu yang ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di rumahnya di Johor Bahru, semalam.

Lelaki berkenaan pernah berkhidmat di syarikat milik ahli perniagaan bergelar ‘Tan Sri’ yang direman enam hari sejak semalam setelah ditahan di rumahnya di Johor Bahru pada Rabu.

Sumber SPRM berkata suspek berkemungkinan terbabit dalam kes mengemukakan tuntutan palsu RM13 juta berhubung pembekalan geotube (penggalian) bagi projek pengindahan dan pemulihan Sungai Melaka sejak 2012.


Semalam, enam individu termasuk Tan Sri berkenaan, anaknya, tiga pegawai Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan seorang pesara jabatan itu direman selama enam hari bagi membantu siasatan kes itu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara hingga 20 tahun atau lima kali ganda nilai suapan, mengikut mana yang tinggi. – BERNAMA

Kategori