Saturday, April 27, 2024

Creating liberating content

Hampir 500,000 Akaun Pendeposit...

KUALA LUMPUR - Hampir 500,000 akaun pendeposit Tabung Haji (TH) yang membabitkan jumlah...

Hampir 900 Wakil Media...

KUALA LUMPUR - Sejumlah 892 wakil media dari 113 agensi berita tempatan dan...

PMO Nafi Mahathir Hantar...

PUTRAJAYA - Pejabat Perdana Menteri (PMO) hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi...

Pertahan Zahid Benteng Terakhir...

KUMPULAN ‘opportunist’ luar dan dalam UMNO semakin galak menyerang Datuk Seri Dr. Ahmad...

Adakah Pemandu GrabCar Maut Kerana Penat Bekerja?

KUALA LUMPUR – Pembangkang menyelar pengendali perkhidmatan GrabCar kerana didakwa tidak telus dalam berhadapan kes kematian seorang pemandunya, Dedi Abdullah, 28, akibat sakit jantung di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) pada 27 Januari lalu.

Pengarah Pendidikan Pemuda DAP, Chiong Yoke Kong berkata, pengendali GrabCar dalam satu kenyataan di laman Facebook selepas kejadian itu memaklumkan tidak akan mengumumkan sebarang info lanjut berkaitan insiden berkenaan untuk fokus membantu keluarga mangsa.

“Tindakan yang diambil oleh GrabCar adalah tidak wajar dan telus. Perkhidmatan berasaskan aplikasi ini melibatkan kepentingan dan keselamatan bersama pihak penumpang dan pemandu memandangkan kaedah operasi serta perkhidmatan itu masih dalam pertimbangan kerajaan.

“Siasatan terhadap rekod dan jadual tugas mangsa harus dijalankan untuk meneliti punca kematian sebenar mangsa tersebut. Adakah kematian tersebut disebabkan kelelahan akibat bekerja tidak berhenti-henti? Apakah langkah penyelesaian GrabCar untuk mengelakkan daripada berlakunya kemalangan sedemikian pada masa yang akan datang?

“Dalam pada itu, apakah jenis bantuan yang dihulurkan pihak GrabCar kepada keluarga mangsa? Hal ini tidak harus dirahsiakan kerana ini jelas melibatkan perihal kepentingan dan kebajikan pemandu,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Yoke Kong dalam pada itu berkata, kerajaan bakal mengesahkan perkhidmatan Uber dan GrabCar, maka Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bertanggungjawab untuk memperkenalkan satu peraturan baharu bagi meningkatkan taraf dan kualiti perkhidmatan.


Menurut beliau, kemalangan Dedi tidak harus dipandang remeh dan patut disiasat oleh SPAD secara menyeluruh untuk mengenal pasti punca kejadian dan langkah penyelesaiannya.

“Di samping memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada penumpang, aspek kepentingan, keselamatan serta kebajikan pemandu turut harus dijamin oleh pihak yang berkenaan,” katanya. – MYNEWSHUB.CC 

Kategori