Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Penthouse Yang Dikaitkan Dengan...

LOS ANGELES- Sebuah penthouse bernilai AS$51 juta (RM210.59 juta) yang didakwa dibeli menggunakan...

28 Individu Pulang Ke...

SERAMAI 28 rakyat Malaysia yang pulang ke tanah air melalui pintu masuk Lapangan...

“Ainul Sudah Pandai Gosok...

LONDON - Bayi bertuah, Ainul Mardhiah Ahmad Saifuddin semakin cergas dan sudah pandai...

Piala AFC: JDT, Bengaluru...

JOHOR BAHRU - Juara bertahan Piala AFC, Johor Darul Ta'zim (JDT) memilih laluan...

Jemaah Haji Negara Akan Mula Bergerak Ke Arafah Esok

MAKKAH – Kesemua 22,320 jemaah haji Malaysia akan mula bergerak secara berperingkat ke padang Arafah untuk menjalani ibadat wukuf, yang jatuh pada Ahad (11 September) ini.

Para jemaah akan bergerak ke Arafah yang jaraknya kira-kira 25 kilometer dari Masjidil Haram di sini, secara berperingkat. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata sebanyak 22 bas disediakan bagi setiap maktab penginapan jemaah.

Terdapat enam maktab yang terletak di sembilan bangunan iaitu hotel yang dijadikan tempat penginapan semua jemaah di sini.

Jamil Khir ketika bertemu jemaah di semua maktab sebelum ini mengingatkan mereka mengenai betapa pentingnya menjaga kesihatan masing-masing.

“Ini adalah kemuncak kepada ibadat haji dan memerlukan kekuatan fizikal dan mental,” katanya menambah keadaan cuaca yang mencecah lebih 50 darjah Celsius juga menjadi ujian besar kepada para jemaah.

Beliau turut menasihati para jemaah agar menjaga disiplin yang tinggi selain menumpukan kepada ibadat dan mendokan kesejahteraan negara serta keluarga.

Dianggarkan lebih 2 juta umat Islam seluruh dunia akan berhimpun di padang Arafah untuk berwukuf kelak. Wukuf adalah ritual haji yang dilakukan dengan berada di padang Arafah mulai dari tergelincirnya matahari pada tanggal 9 Zulhijjah sehinggalah terbenamnya matahari pada 10 Zulhijjah iaitu keesokan harinya.


Para jemaah perlu menumpukan kepada ibadat ketika di Arafah yang merupakan salah satu tempat yang dimakbulkan doa oleh Allah SWT.

Jemaah kemudiannya akan melaksanakan mabit di Muzdalifah, Mina dan melakukan lontaran di Jamrat sehingga 13 Zulhijjah.

Seterusnya jemaah akan mlelakukan tawaf dan Saie haji serta bertahalul. Sebelum pulang ke tanah air, para jemaah akan melakukan pula tawaf Wada’ atau tawaf selamat tinggal yang tentunya meninggalkan seribu kenangan ketika di tanah suci. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori