Friday, May 17, 2024

Creating liberating content

Korban Gempa & Tsunami...

JAKARTA - Angka korban gempa bumi dan tsunami di Sulawesi Tengah kini meningkat...

Rakyat Malaysia Maut Dalam...

SHAH ALAM - Seorang rakyat Malaysia maut manakala 10 lagi cedera dalam satu...

Pemeriksaan Percuma Puspakom Sempena...

KUALA LUMPUR – Puspakom Sdn. Bhd. (Puspakom) menawarkan perkhidmatan Pemeriksaan Kenderaan Sukarela...

KL2017: Atlet Gimrama Negara...

KUALA LUMPUR - Skuad gimrama negara mempamerkan aksi penuh bertenaga untuk memukau barisan...

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

STESEN televisyen AlHijrah mengadakan satu pameran eksklusif, Artifak Rasulullah & Sahabat memaparkan barangan milik nabi junjungan, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat bagi meraikan pembukaan studio Al-Hijrah Big Studio (ABS) di Cyberjaya, hari ini.

Antara barangan peribadi milik Rasulullah yang ditayangkan pada pameran itu adalah seperti sandal, tongkat, busur, tapak kaki, janggut, serban dan darah bekam Nabi Muhammad SAW.

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

Selain itu, barangan milik para sahabat Nabi turut dibawakan khas dalam pameran tersebut seperti pedang sahabat milik Mu’adz Bin Jabal dan Khalid Bin Walid.

Mengenai studio ABS yang baharu memulakan operasinya bermula hari ini, TV AlHijrah menyediakan dua studio iaitu Studio A dan Studio B, masing-masing berkeluasan 800 meter persegi dan 250 persegi.

Studio A merupakan studio utama berperanan sebagai spot global untuk industri perfileman Islamik dan Studio B pula digunakan untuk tujuan penerbitan rancangan TV AlHijrah.

Baca: Media Perlu Bekerjasama Papar Islam Sebenar – TPM

Majlis perasmian ABS dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang kemudian meluangkan masa melawati tapak pameran Artifak Rasulullah & Sahabat.


Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio

Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki dan Ketua Pegawai Eksekutif TV AlHijrah, Izelan Basar.

Menurut Izelan, ABS juga akan dipromosikan sebagai destinasi lawatan dan ziarah untuk pengunjung tempatan dan luar negara bagi melihat sendiri proses-proses pembikinan sesebuah program tv itu dijalankan.

Darah Bekam Rasulullah Dipamerkan Di ABS Studio
Ketua Pegawai Eksekutif TV AlHijrah, Izelan Basar.

“Tempat ini akan jadi tempat pelancong di mana mereka akan datang dan lihat macam mana rakaman dilakukan, untuk tunjukkan bagaimana saluran agama dibuat di sini,” katanya.

TV AlHijrah juga akan memperkenalkan tiga saluran tv baharu iaitu AlHijrah Kids, Hijrah Doku (Dokumentari) dan Hijrah Ilmu untuk memberikan kepelbagaian saluran buat penonton tanah air. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori