Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Ahmad Zahid Mahu Persatuan...

KUALA LUMPUR - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu...

Noraini Ahmad Pengerusi PAC...

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Parit Sulong dari BN, Datuk Dr. Noraini Ahmad...

MyCARE Sasar RM350,000 Kutipan...

KUALA LUMPUR - Humanitarian Care Malaysia (MyCARE) menyasarkan kutipan sebanyak RM350,000 untuk mengisi...

Gempa Lombok Dedah Lokasi...

BONGKAR... Kejadian gempa kuat di Lombok, Indonesia baru-baru ini yang ragut ratusan nyawa,...

Pesawat Lufthansa Nyaris Bertembung Dron

LOS ANGELES – Juruterbang pesawat penumpang jumbo jet Lufthansa melaporkan sebuah pesawat dron hampir bertembung dengan pesawat penumpang yang dikendalikannya, semalam.

Ia berlaku ketika pesawat syarikat Jerman tersebut hampir mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles (LAX), menurut Pentadbir Penerbangan Persekutuan (FAA) Amerika Syarikat (AS).

Detik mencemaskan antara pesawat penumpang Airbus A380 dengan empat enjin serta lawannya, pesawat kawalan jauh itu berlaku pada jam 1.30 tengah hari waktu tempatan pada ketinggian 152 meter.

Dron terbabit didapati bersilang kira-kira 61 meter di atas pesawat Lufthansa, kira-kira 22.5 kilometer dari lapangan terbang berkenaan, menurut FAA lagi.

Tiada langkah mengelak diambil kru penerbangan itu dan pesawat Lufthansa penerbangan 456 itu selamat mendarat beberapa minit kemudian tanpa sebarang insiden, menurut jurucakap FAA, Ian Gregor.


Menurut analisis data yang didedahkan Senator California, Dianne Feinstein, FAA menerima sekurang-kurangnya 42 laporan dron terbang tidak selamat berhampiran LAX iaitu lapangan terbang kedua paling sibuk di AS. – REUTERS

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori