Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Ahli Perniagaan Duda Teman...

PENYANYI Azharina Azhar mengaku dia kini sedang berkawan dengan seorang ahli perniagaan berstatus...

Saya Suka Apabila Bangsa...

KUALA LUMPUR - “Saya mengucapkan terima kasih kepada Datuk Mat Zain kerana mencadangkan...

Pegawai Imigresen Tular ‘Herdik’...

PUTRAJAYA: Pegawai Jabatan Imigresen yang video rakamannya tular kerana mengherdik orang awam ditukarkan...

Tengku Abdullah Sedia Jumpa...

KUANTAN - Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah...

Peruntukan RM1.07b Atasi Banjir, Hakisan Di Terengganu Kekal

HULU TERENGGANU – Peruntukan sebanyak RM1.07 bilion kepada kerajaan Terengganu dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) bagi mengatasi masalah hakisan dan banjir kekal sebagaimana yang telah diumumkan sebelum ini, kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar di sini.

Beliau berkata selepas merujuk kepada permasalahan yang dihadapi Terengganu kerajaan pusat tidak akan memotong mahupun mengubah jumlah peruntukan yang telah diluluskan itu untuk membina sistem tebatan banjir dan benteng pantai di kawasan yang terjejas.

“Saya ingin mengumumkan di sini untuk RMK-11 kita mempunyai peruntukan RM1.07 bilion untuk Terengganu, ini tidak diganggung gugat walaupun ada laporan yang mengatakan kerajaan pusat akan memotong bajet tapi untuk Terengganu ini kita tidak sentuh langsung dan kita tidak akan potong,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Kerajaan Terengganu dan kerajaan pusat dalam program konservasi gajah di Kenyir Elephant Conservation Village (KECV) di sini hari ini.

Dalam lawatan kerjanya ke Terengganu hari ini, Juanidi turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM29.5 juta untuk projek tebatan banjir di Hulu Terengganu manakala RM10 juta lagi untuk projek benteng hakisan pantai di Kuala Terengganu Utara dekat kawasan Universiti Malaysia Terengganu (UMT), pembinaan sistem pengairan mesra alam Gong Kiat (RM7 juta) dan pembinaan sistem pengairan mesra alam Guntung Luar Setiu (RM5 juta).

Menurutnya semua projek berkenaan akan dilaksanakan oleh pihak Jabatan Pengairan dan Saliran Terengganu dan ia akan disegerakan sebelum keadaan menjadi lebih buruk.


Dalam pada itu Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata masalah hakisan pantai menjadi satu masalah kepada penduduk kawasan pesisir Terengganu selain masalah banjir.

“Pantai Terengganu sepanjang 244 kilometer bermula dari Kemaman hingga ke Besut kini berhadapan fenomena hakisan pantai yang teruk dan kita berterima kasih kepada kerajaan pusat kerana prihatin dengan masalah di Terengganu,” katanya pada majlis yang sama.

Razif berkata kawasan pantai merupakan antara kawasan tarikan utama pelancong ke Terengganu dan berharap usaha untuk memelihara kawasan pantai dapat dilakukan walaupun kerajaan terpaksa mengeluarkan peruntukan yang besar untuk memastikan industri pelancongan tidak terjejas akibat daripada fenomena hakisan pantai ketika ini. – BERNAMA

[wpdevart_youtube]PlE2ZEB_yFA[/wpdevart_youtube]

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori