Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Mahathir Didakwa Ugut Pemimpin...

DALAM satu laporan Malaysia Today Ogos lalu, Raja Petra Kamaruddin menulis mendakwa Tun...

Nasib Si Cacat, Awek...

LONDON - Ramai beranggapan wanita yang sering menemani lelaki kurang upaya ini jururawat yang...

PRU15: Pengarah SPR Perak...

IPOH – Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Perak, Mohd. Nazri Ismail tiba di...

Sultan Brunei Yakin Kewibawaan,...

BANDAR SERI BEGAWAN - Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah bertitah menzahirkan keyakinan baginda...

‘Bayi Ajaib Tsunami’ Azam Raih 8A UPSR Tahun Depan

GEORGETOWN – ‘Bayi ajaib tsunami’ S. Thulaasi bersyukur terselamat dalam gelombang pembunuh itu dan kini menyasarkan matlamat untuk meraih 8A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun depan.

Dia tidak mengingati hari malang itu, yang menghanyutkan tilamnya ke laut Batu Ferringhi oleh gelombang besar yang membadai Pulau Pinang pada ‘Boxing Day’ tahun 2004 sebelum ombak kedua, membawanya kembali ke kawasan pantai dalam keadaan masih nyenyak tidur di atas tilamnya.

Bagaimanapun dia yang baru berusia 22 hari ketika musibah tersebut berkata, dia tahu ianya adalah satu keajaiban untuk terus hidup pada masa itu seterusnya mengajar diri agar jadi lebih bersemangat dalam kehidupan.

Periang dan aktif, pelajar berusia 11 tahun yang menuntut di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil ini, berazam mencapai 8A dalam UPSR tahun depan.

“Saya kini lebih bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh dan meraih semua A dalam peperiksaan UPSR,” katanya kepada pemberita pada majlis kesyukuran dan doa yang dianjurkan oleh bapanya A. Suppiah di pantai itu.

Dalam kejadian itu, Thulaasi sedang nyenyak tidur di dalam biliknya apabila tsunami Lautan Hindi membadai 13 negara termasuk Malaysia, membunuh lebih 200,000 orang dan 1.7 juta kehilangan tempat tinggal.

Suppiah, 66; berkata anak perempuannya tidak takut dengan laut dan dia akan keluar berenang bersama saudara-maranya apabila mereka datang menziarah.

Beliau berkata setiap tahun, keluarganya akan mengadakan majlis kesyukuran dan keagamaan di tapak itu.

“Kami terselamat sehingga hari ini kerana kehendak Tuhan dan kami tidak akan melupakan tragedi ini, dan kami akan teruskan kehidupan ini dan juga berbangga dengan Thulaasi kerana beliau mendapat keputusan yang baik di sekolah,” katanya.


Pelancong, A. Thila, 40; dari Puchong, Selangor berkata mereka mengetahui mengenai bayi ajaib tsunami selepas mengunjungi kafe Suppiah, di sini.

Wanita itu berkata mereka tidak menyedari upacara keagamaan diadakan di tapak itu setiap tahun dan ini pertama kali mereka bertemu Thulaasi, bayi bertuah itu.

“Kami banyak belajar semasa tsunami kerana orang ramai berjuang untuk hidup dan ia mengajar kami untuk menghargai kehidupan kami,” kata pegawai bank itu.

Ombak gergasi tsunami tercetus berikutan gempa bumi berukuran 9.3 pada skala Richter di bawah dasar laut ke barat pulau Sumatera, Indonesia pada 26 Disember 2004, meragut lebih 200,000 mangsa di Indonesia, Thailand, India, Maldives dan Sri Lanka.

Ramai yang terbunuh adalah pelancong, menikmati cuti Krismas mereka di kawasan panas seperti Phuket di Thailand, manakala Aceh paling teruk mengalami kemusnahan kerana kedudukannya paling dekat dengan pusat gempa itu.- BERNAMA

[wpdevart_youtube]TOtyMs9-KfQ[/wpdevart_youtube]

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori