Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Pandu Puteri Bantu Warga...

KUANTAN - Persatuan Pandu Puteri Malaysia (PPPM) hari ini menyampaikan bantuan alat tulis...

Siti Nurhaliza Rai Hari...

KEJUTAN... Tentu pendengar radio Hot FM terperanjat dan terkesima pagi ini apabila mendengar...

Afdlin Kini Bergelar Datuk,...

PENGASAS kosmetik, Dato' Aliff Syukri Kamarzaman dan pengarah filem terkenal, Afdlin Shauki Aksan...

Bergaduh Dengan Kekasih, Wanita...

GAGAL mengawal perasaan selepas bergaduh dengan teman lelakinya, seorang wanita warga tempatan dipercayai...

Syarikat US Terus Yakin Ke Atas Prospek Perniagaan ASEAN

KUALA LUMPUR – Mesyuarat ke-47 Menteri-menteri Ekonomi Asean (AEM) yang baru berakhir, melakar sejarah penting dalam rundingan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) apabila menteri-menteri ekonomi mengetepikan perbezaan untuk mencapai kesepakatan dalam modaliti barangan.

Perkembangan terbaharu ini membuka ruang untuk rundingan pusingan berikutnya yang akan berlangsung di Busan, Korea Selatan pada Oktober.

Keyakinan juga tinggi bahawa perjanjian itu akan dimuktamadkan menjelang akhir 2015 atau kemungkinan pada 2016 berdasarkan hanya beberapa isu teknikal kecil yang perlu diselesaikan.

Berikutan halangan yang dihadapi dalam sembilan rundingan sebelum ini, pihak yang terlibat dalam rundingan itu gagal mencapai kesepakatan.

Namun, dalam pertemuan di Kuala Lumpur, mereka berjaya mengatasi halangan meskipun tuntutan negara masing-masing yang berbeza.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, yang memain peranan penting dalam merapatkan jurang antara negara yang berunding, menyifatkan kejayaan mesyuarat peringkat menteri RCEP sebagai kejayaan penting kerana jika tidak, rundingan itu tidak akan bergerak ke depan.


RCEP yang secara rasminya diilhamkan pada 2012 semasa sidang kemuncak Asean di Kemboja, merupakan rundingan dagangan serantau besar Asia dan rakan serantau yang merangkumi 10 anggota Asean dan rakan dialognya – China, Australia, Jepun, Korea Selatan, New Zealand dan India.

Pada mesyuarat di Kuala Lumpur, anggota rundingan juga bersetuju menjayakana spirasi untuk memansuhkan tarif sehingga 80 peratus dalam tempoh 10 tahun berbanding 65 peratus yang dipersetuji semasa RCEP ditubuhkan.

Maklumat lanjut mengenai kaedah pelaksanaannya akan diselesaikan dalam tempoh beberapa minggu. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori