Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Al-fatihah, Yus Jambu Disahkan...

MENERUSI akaun Instagram milik Tauke Jambu, beliau telah menyampaikan berita sedih bahawa Yussry...

Novel ‘Pantai Kasih’ Terus...

PUTRAJAYA - Novel 'Pantai Kasih' akan terus digunakan sebagai komponen sastera (Komsas) dalam...

500 PPR Ditawar Kepada...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 500 daripada 1,000 rumah sementara Projek Perumahan Rakyat (PPR)...

Firma Luar Dilantik Laksana...

KUALA LUMPUR – Sebuah firma audit luar telah dilantik oleh Jabatan Perdana Menteri...

Pelajar India Digesa Rebut Tempat Latihan Berteraskan Kemahiran

SHAH ALAM – Pelajar India lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dan setaraf, digesa merebut tempat ke kolej komuniti, politeknik dan pusat latihan yang berteraskan bidang kemahiran.

Timbalan Menteri Pendidikan II P. Kamalanathan berkata sistem pendidikan dan latihan seperti itu mempunyai prospek kebolehpasaran yang tinggi selepas pelajar menamatkan pengajian.

“Kepesatan pembangunan negara dalam pelbagai sektor seperti bidang kejuruteraan serta elektrik dan elektronik memerlukan pekerja mahir.

“Menerusi pendidikan seperti ini, siswazah daripada kalangan masyarakat India berpontensi dan mempunyai lebih banyak peluang untuk bekerja dalam bidang yang memerlukan kemahiran tinggi,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri program Jerayawara Pendidikan India Malaysia di Pusat Latihan Mengajar CIAST, di sini hari ini.

Beliau berkata siswazah yang berkemahiran tinggi mampu mengurangkan kebergantungan syarikat tempatan terhadap tenaga kerja asing.


Kamalanathan berkata kerajaan turut memerlukan lebih ramai tenaga mahir bagi memastikan Malaysia dapat mencapai status negara maju menjelang 2020.

“Selain usaha kementerian memberi maklumat berkaitan sistem pendidikan teknik dan vokasional kepada para pelajar, kita juga mahu ibu bapa menggalakkan anak-anak mereka menyertai bidang pendidikan ini.

“Sistem pendidikan ini bukan sahaja berupaya mendapatkan peluang pekerjaan tetapi penting bagi negara mencapai status negara maju,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori