Tuesday, April 30, 2024

Creating liberating content

Serpihan Roket China Melintas...

Kemasukan semula serpihan (debris) roket Long March 5B milik China ke ruang udara...

PRK: BN Kekal Tanjung...

LUNDU - Barisan Nasional (BN) mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Datu...

Lebih 16,000 Pesakit Tibi...

KOTA KINABALU - Sejumlah 16,493 pesakit Tibi di Sabah yang menerima rawatan mengikut...

Gempa Indonesia: Semua Pelajar...

KUALA LUMPUR - Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) hari ini mengesahkan bahawa semua pelajar...

Pengurus Kewangan Dituduh Buat Tuntutan Palsu RM3.8 Juta

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendakwa Pengurus Kewangan dan Ketua Jabatan Pengurusan Perkhidmatan dua syarikat swasta atas kesalahan membuat tunturan palsu bernilai RM3.8 juta dan RM98,000.

SPRM dalam satu kenyataan media memberitahu, tertuduh pertama, Pengurus Kewangan Pelangi Shipping Sdn. Bhd., Marzulhisham Zulkifli, 37, bagaimanapun mengaku salah tidak mengaku salah atas empat pertuduhan membuat empat tuntutan palsu dengan nilai keseluruhan sebanyak RM3.8 juta kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB).

“Bagi keempat-empat pertuduhan, tertuduh telah mengemukakan tuntutan palsu kepada Eksekutif Logistik di TNB, Al Mohafan Mohamed, bertempat di tingkat 4, Bahagian Penjanaan TNB, 129 Jalan Bangsar dengan mengemukakan bayaran duti kastam yang sebenarnya bayaran duti kastam tersebut adalah dikecualikan.

“Hakim Mohd. Nasir Nordin menetapkan jaminan mahkamah sebanyak RM10,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin dan passport tertuduh ditahan oleh mahkamah. Kes akan disebut semula pada 8 Disember 2014,” kata kenyataan itu hari ini.

Menurut kenyataan itu, seorang lagi yang dituduh di mahkamah berasingan adalah Ketua Jabatan Pengurusan Perkhidmatan di Petronas ICT Sdn Bhd, Syed Hamid Khalid Rashid berusia 40 tahun.


Beliau yang bertaraf penduduk tetap berhadapan dengan tiga pertuduhan membuat tuntutan palsu kepada iPerantis Sdn. Bhd. dan Petronas ICT Sdn. Bhd. dengan nilai keseluruhan sebanyak RM98,000.

Kata kenyataan itu, tertuduh tidak mengaku salah atas ketiga-tiga pertuduhan yang dilakukan antara 2012 hingga 2013 iaitu mengemukakan tuntutan palsu berbentuk tiga inbois berasingan Syarikat K-Pintar Sdn Bhd

Hakim Rosbiahanim Ariffin menetapkan jaminan mahkamah sebanyak RM30,000 bagi semua pertuduhan dengan seorang penjamin wargaanegara Malaysia dan passport tertuduh ditahan oleh mahkamah. Kes akan disebut semula pada 11 Disember 2014. – mynewshub.cc

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori