Sunday, May 12, 2024

Creating liberating content

Alasan Gugur Semak Kes...

PENGGUGURAN semakan semula kes Batu Puteh yang dipertikaikan dengan Singapura oleh kerajaan Pakatan...

Torres Idam Kejuaraan Final...

MILAN -  Penyerang Atletico Madrid, Fernando Torres menyebut bahawa Final Liga Champions bertemu...

56,884 Rumah Di Hulu...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 56,884 rumah di kawasan Hulu Langat dan Sepang dijangka...

Video: Tutorial Kek Tembikai...

KALAU ada masa lapang di hujung minggu ini, tak tahu nak buat apa,...

Mahkamah Tolak Rayuan Pendakwaan Pembebasan

SHAH ALAM – Mahkamah Tinggi di sini menolak rayuan pihak pendakwaan berhubung pembebasan Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad daripada pertuduhan menganjurkan perhimpunan Black 505 di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei tahun lepas.

Hakim Datuk Abdul Halim Aman sebelum menolak rayuan itu dalam penghakimannya berkata keputusan itu dibuat atas alasan Mahkamah Tinggi terikat dengan keputusan Mahkamah Rayuan pada 25 April lepas.

“Mahkamah Tinggi tidak boleh ubah keputusan Mahkamah Rayuan dalam pertuduhan ini,” katanya.

Pada 25 April lepas, dalam satu keputusan bersejarah, panel tiga hakim diketuai Datuk Mohd Ariff Mohd Yusof membenarkan permohonan Nik Nazmi, 32, yang juga anggota exco Selangor daripada Parti Keadilan Rakyat untuk membatalkan pertuduhan yang dihadapinya.

Mohd Ariff berkata Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012 adalah tidak berperlembagaan memandangkan peruntukan itu di luar batas kuasa Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin perhimpunan aman.

Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada Mei lalu, melepas tanpa membebaskan Nik Nazmi, bagi pertuduhan menganjurkan perhimpunan Black 505 di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei tahun lepas.


Hakim Yasmin Abdul Razak memutuskan kes itu dianggap pramatang atas alasan rayuan pendakwaan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang melepas dan membebaskan tertuduh daripada pertuduhan itu masih belum didengar.

Nik Nazmi, selaku penganjur program didakwa atas kegagalan memaklumkan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya mengenai perhimpunan itu dalam tempoh yang ditetapkan iaitu 10 hari sebelum tarikh program.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Kelana Jaya, Petaling Jaya, pukul 8.30 malam, 8 Mei 2013 dan pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 9(5) akta sama.

Jika sabit kesalahan dia boleh dihukum denda sehingga RM10,000.

Pihak perayu diwakili Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori