Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tiada Campur Tangan Kes...

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, beliau tidak pernah campur tangan dalam...

Legasi Jambatan Victoria Di...

TERLETAK di Enggor, Kuala Kangsar, Perak, Jambatan Victoria sememangnya menggamit pelancong. Berusia 117 tahun,...

Pengganas: Juruteknik Kilang Besi...

KUALA LUMPUR - Seorang juruteknik sebuah kilang besi dihukum penjara tujuh tahun oleh...

Eeeew…. Objek Asing Dalam...

"Minum Milo Anda Jadi Sihat Dan Kuat!"  Tagline ini sampai sekarang penulis masih...

Raja Dadah ‘Mr. X’ Dedah Rangkaian Narkotik Malaysia

BANGKOK – Kejayaan Polis Diraja Thailand menangkap seorang daripada pengedar dadah utama Asia Tenggara, Xaysana Keopimpha, baru-baru ini membolehkan banyak maklumat dibongkar.

Ini termasuk mengenai rahsia operasi rangkaian yang diketuai warga Laos itu. Xaysana yang dikenali sebagai ‘Mr. X’ disifatkan sebagai raja dadah rantau ASEAN oleh pihak berkuasa Thailand.

Ia berikutan kedudukannya sebagai peneraju rangkaian dadah di rantau ini. Suspek berusia 41 tahun itu ditangkap di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi di sini pada 19 Januari lalu.

Pihak berkuasa Thailand berkata bahawa Xaysana juga mempunyai kepentingan perniagaan dalam pelbagai bidang di Laos, termasuk perhotelan, kilang papan dan pengedaran kereta.

Ketua Biro Pencegahan Narkotik Thailand (NSB), Leftenan Jeneral Sommai Kongvisaisuk, berkata antara maklumat yang dicungkil daripada ‘Mr. X’ itu ialah berkaitan hubungannya dengan sindiket dadah Malaysia.

“Semua kes (besar) membabitkan sindiket yang pernah cuba menyeludup dadah dari Thailand untuk masuk ke Malaysia itu menjurus kepada pembabitan Xaysana.

“Sindiket Malaysia berkenaan memperoleh dadah daripada rangkaian Xaysana,” kata Sommai dalam wawancara eksklusif dengan Bernama di pejabatnya di sini baru-baru ini.

Baca: Polis Thailand Giat Buru Raja Dadah Malaysia

Raja Dadah 'Mr. X' Dedah Rangkaian Narkotik Malaysia

Katanya, siasatan menunjukkan sindiket Malaysia itu menjadi dalang dalam cubaan 21 rakyat Malaysia pada Mac tahun lalu untuk menyeludup 226 kilogram (kg) syabu dan 8 kg heroin dengan menggunakan kereta api.

Beliau berkata, 15 daripada lelaki itu ditangkap pihak berkuasa Thailand ketika dalam perjalanan dengan kereta api ke Butterworth dari Bangkok, manakala enam yang lain ditahan ketika menuju ke sempadan dengan sebuah van.


Katanya, mereka dikenakan pertuduhan dan sedang menunggu untuk dibicarakan.

“Kami terus siasat untuk cungkil lebih banyak maklumat. Kami jejaki sindiket itu hingga bawa kepada penangkapan baharu. Semua menunjukkan terdapat kaitan dengan sindiket dadah yang sama dari Malaysia,” katanya.

Dalam satu operasi susulan pada 30 Mac tahun lalu, pihak berkuasa Thailand menahan dua rakyat Malaysia yang menaiki dua kereta bersama 282 kg syabu di pusat pemeriksaan imigresen Sadao dan siasatan mendapati ia juga ada kaitan dengan rangkaian Xaysana.

Katanya, pihak berkuasa Thailand meneruskan siasatan mereka dan menggagalkan satu lagi cubaan untuk menyeludup 500 kg syabu ke Malaysia pada 17 Disember lalu berikutan penangkapan tujuh rakyat Thailand di Chumphon.

“Semua kes ini mempunyai kaitan antara satu dengan lain serta didalangi sindiket yang sama dari Malaysia dan siasatan menunjukkan ia membabitkan Xaysana,” kata Sommai, sambil menjelaskan bahawa dua rakyat Malaysia yang ditangkap di Chumphon pada 11 Disember itu juga mempunyai kaitan dengan sindiket itu.

Dalam operasi di Chumphon, pihak berkuasa Thailand mendapati 52.4kg heroin tulen dan 41kg syabu disorok dalam kereta mereka dan dadah itu dirancang untuk diseludup ke Pulau Pinang. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori