Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Strategi Mahathir Dan ZMA...

STRATEGI Mahathir pada PRU 14 ini jelas kelam-kabut dan haru-biru. Selain gagal meraih simpati...

Pusat Asuhan Tunas Islam...

KUALA LUMPUR - Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) mengecam tindakan portal berita Free...

Tular Penonton Gempar Ada...

JAKARTA - Bayangkan anda masuk ke panggung wayang dan tiba-tiba ternampak pontianak duduk...

Orang Ramai Jadi Hero...

TAKTIK empat warga Pakistan yang cuba samun seorang wanita dengan kaedah pukau berjaya ditumpaskan...

Lelaki Lebih Ramai Mati Akibat COVID-19?

KETIKA pasukan saintis melakukan ujian pengesanan terhadap pesakit di China, di mana bermula punca pandemik COVID-19 yang kini melanda hampir seluruh dunia, mereka mendapati kebanyakan kematian membabitkan pesakit lelaki berbanding wanita.

Sejak itu, data lain dari luar China juga adalah sama. Lelaki lebih ramai menjadi korban. Biarpun wanita mempunyai jangka hayat lebih panjang, bagaimana virus itu mempengaruhi jantina dan mengapa ia terjadi.

Meskipun pengumpulan data masih lagi dijalankan, sebenarnya banyak perkara masih tidak diketahui. Dengan data sedia ada, kadar kematian lelaki lebih tinggi berbanding wanita.

Dalam Laporan Pusat Penyakit dan Pencegahan yang disiarkan pada 11 Februari lalu, mendapati kira-kira 44,000 kes di China, mendapati kadar kematian lebih tinggi dalam kalangan lelaki iaitu 2.8 peratus berbanding wanita 1.7 peratus.

Bermula di China, virus itu merebak ke banyak negara yang ketika ini sedang menempuhi pandemik global, menunjukkan lelaki lebih ramai menjadi korban.

Menurut data terkumpul Global 50/50, sehingga 3 April lalu, kematian lelaki adalah 69 peratus daripada kematian akibat COVID-19 di Itali dan Sepanyol.

Pegawai Perubatan Penyakit Berjangkit di Klinik Cleveland Abu Dhabi , Dr Maher Balkis, mengesahkan kajian mengenai lelaki lebih ramai meninggal dunia akibat COVID-19.

Beliau berkata, kira-kira 60 peratus kematian membabitkan pesakit lelaki dengan China sendiri mencatatkan kira-kira 65 peratus kematian pesakit lelaki.


“Data lain dari seluruh juga menunjukkan indikator sama dengan lelaki lebih berisiko dijangkiti berbanding wanita.

“Ia memberi petunjuk, lelaki lebih terdedah penyakit serius dan meninggal dunia disebabkan itu,” katanya.

Bagaimanapun ia hanya data awal dan memerlukan lebih banyak sampel.

Banyak negara termasuk Amerika Syarikat, tidak merekodkan kes mengikut jantina, menyukarkan penyelidik untuk membangunkan pangkalan data yang lebih meluas.

Ini bermakna saintis masih melakukan penyelidikan dan perlu data konkrit untuk membuat kesimpulan yang lebih kuat. – Agensi

Kategori