Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Warga Thai Ditahan, 5kg...

SHAH ALAM - Polis menahan dua lelaki termasuk seorang warga Thai dan merampas...

Country Garden Perjelas Isu...

KUALA LUMPUR - Country Garden Pacificview Sdn Bhd, pemaju dan pengendali projek Forest...

Lebih 7.8 Juta Dos...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 7,824,912 dos vaksin diberikan kepada penduduk di negara ini...

Video: Leka Bermain Telefon,...

PETALING JAYA - Kelekaan seorang remaja wanita yang terlalu 'khusyuk' menggunakan telefon bimbit...

Lawak Mahathir, Anak Kaya Tapi Selamba Minta Derma!

KELAKAR… Musykil apakah agenda sebenar Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila rakaman video beliau muncul merayu derma orang ramai konon untuk perjuangan parti kecilnya iaitu PPBM?

Walhal semua maklum taraf kekayaan luar biasa anak-anaknya yang tidak dapat disorok sehingga menjadi bahan politik ramai pemimpin pembangkang sendiri suatu ketika sebelum Mahathir menyertai blok pakatan antikerajaan.

Adakah Mahathir yang berusia 92 tahun itu sengaja cuba alih perhatian rakyat sekali gus cuba sorok hakikat anak-anaknya hidup dalam keadaan yang serba mewah sejak beliau menjadi perdana menteri selama 22 tahun dahulu.

Justeru, Pengerusi Gabungan Akar Umbi UMNO Malaysia (GAUM), Datuk Zulkarnain Mahdar menyifatkan langkah Pengerusi PPBM itu sebagai propaganda murahan demi menumbangkan kerajaan pusat Barisan Nasional (BN).

“Tindakan mutakhir Mahathir ini dilihat sebagai satu usaha menarik simpati rakyat Malaysia untuk undi PPBM. Namun rakyat bijak membaca taktik ini dan tidak sesekali terpedaya dengan permainan politik murahan sebegini.

“Harus diingat penggunaan jet persendirian oleh Mahathir turut dilihat bahawa PPBM sebenarnya tidak pun susah sangat sehingga terdesak memerlukan bantuan kewangan daripada rakyat Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Zulkarnain juga berkata, umum turut mengetahui melalui terbitan majalah kewangan antarabangsa ternama Forbes bagi keluaran 2017 melaporkan anak Mahathir, Mokhzani merupakan tujuh individu Melayu terkaya di Malaysia.

Baca: Murid Naik Bot Redah Bah, Cucu Tun Santai Bot Mewah

Juga: Parti Hari Jadi Ke-90 Mahathir Memang Hebat Meriah

Lagi: Haram Haji Guna Duit 1MDB, Halal Cucu Tun Belai Anjing

“Mokhzani duduki tempat ke-34 terkaya bagi seluruh rakyat Malaysia dengan nilai harta AS$420 juta atau RM1.7 bilion. Ini tidak termasuk Mirzan yang juga bekas ahli lembaga pengarah kilang arak terbesar San Miguel di Filipina.


“Persoalan yang timbul sekarang sehingga menjadi perdebatan umum bagaimana anak-anak Mahathir boleh kaya sebegini,” dedahnya yang turut hairan dengan propaganda pembangkang selama ini konon Malaysia sudah muflis.

Zulkarnain mengulas rakaman video Mahathir yang berdurasi dua minit 45 saat dimuat naik menerusi laman sosial Youtube merayu orang ramai memberikan sumbangan kepada PPBM konon bagi menjatuhkan kerajaan kleptokrasi.

Selain Mahathir, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan timbalannya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir turut terpampang dengan imej muka sedih sambil merayu kepada masyarakat Malaysia dalam rakaman video berkenaan.

Bagaimanapun Zulkarnain menggesa Mahathir agar lebih baik sahaja menghulurkan bantuan kewangan itu kepada golongan ibu tunggal, anak yatim dan pelajar miskin dengan menggunakan sumber kekayaan anak-anaknya sendiri.

“Beliau tidak sepatutnya membuat retorik politik konon meminta sumbangan derma untuk membantu PPBM bagi menumbangkan kerajaan BN sedia ada, sedangkan anak-anaknya mempunyai kekayaan luar biasa,” katanya lagi.

Untuk rekod, kroni Mahathir pernah anjur majlis hari kelahiran beliau dengan gaya mewah ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula sekadar bacaan doa selamat dengan pelajar tahfiz. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori