Tuesday, March 19, 2024

Creating liberating content

ATM Akan Segera Naik...

KUALA LUMPUR - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menyegerakan proses penambahbaikan dan naik...

Segalanya Tentang Kopi, Di...

TIDAK dapat dinafikan, kopi merupakan antara minuman yang dianggap sangat penting oleh orang...

Taufan Doksuri Tahap 12...

HANOI - Taufan Doksuri yang sedang bergerak menuju Vietnam diramalkan berada pada tahap...

Gerakan Guling Kerajaan: Siasat...

SEMPORNA - Siasat dan ambil tindakan terhadap anggota parti yang didakwa terlibat dalam...

Kakitangan KEMAS Dilarang Terlibat Dengan Politik

KUCHING – Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) telah mengeluarkan arahan supaya kakitanganya tidak terlibat dengan mana-mana parti politik kata Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar (KPLB) R. Sivarasa.

Beliau berkata fokus utama KEMAS adalah untuk memberikan tumpuan kepada pembangunan pendidikan kanak-kanak di peringkat Taman Asuhan Knak-kanak (Taska) dan Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika).

“Dulu mungkin KEMAS dilihat sebagai sebuah agensi yang digunakan oleh beberapa parti politik untuk faedah mereka, kini dibawah kerajaan baharu (Pakatan Harapan), kementerian telah memastikan agar tiada kakitangannya terlibat dengan parti politik.

“Fokus KEMAS hanya pada pendidikan kanak-kanak, jadi tiada isu bahawa KEMAS tidak membantu kerajaan negeri, itu adalah salah faham,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan kunjungan hormat ke pejabat Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah di Dewan Undangan Negeri di sini, hari ini.

Kunjungan sulung beliau ke negeri ini membincangkan kerjasama antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam pembangunan luar bandar yang melibatkan pembangunan infrastuktur asas seperti bekalan air, elektrik dan jalan raya.

“KPLB telah memperuntukkan RM5 bilion untuk pembangunan luar bandar, RM3 bilion khususnya untuk ‘infra-pembangunan’ di Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Kerajaan negeri Sarawak juga telah memperuntukkan sejumlah peruntukan dalam mempastikan pembangunan luar bandar akan terus dilaksanakan,”katanya. –BERNAMA

Kategori