Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Najib Ucap Tahniah Kepada...

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan tahniah kepada pendebat Universiti...

Isu Kuil: Polis Cari...

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang mengesan 28 orang saksi untuk...

PRU-15: ‘Sungai Buloh Amat...

Seremban : Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Mohamad Hasan menangkis dakwaan...

Video Lawak.. Reaksi Rasa...

Gaya pemakanan di Barat sudah tentu berbeza dengan di Asia ye dak?Lebih-lebih lagi penduduk...

India Haram Iklan Kondom Di TV Waktu Perdana

NEW DELHI – Kerajaan India mengumumkan bakal melarang iklan kondom untuk ditayangkan sepanjang lapan jam waktu perdana di semua 900 stesen televisyen tempatan di negara tersebut.

Agensi berita antarabangsa AFP melaporkan, Kementerian Penerangan dan Penyiaran India akan mengarahkan ratuan saluran televisyen terbabit untuk berhenti menayangkan iklan kondom dari jam 10 pagi hingga 6 petang.

Dasar terbaharu itu dijangka menjadi ancaman bagi setiap pengendali stesen berkenaan kerana nilai iklan tersebut kemungkinan jatuh jika ditayangkan di luar waktu perdana atau turut dirujuk sebagai “masa perkuburan”.

“Setiap stasen televisyen diwajibkan tidak boleh lagi menyiarkan iklan produk kondom ketika siaran perdana yang tinggi jumlah penonton dan merupakan kumpulan kanak-kanak,” demikian kenyataan kementerian berkenaan.

Jurucakap kementerian itu juga menambah bahawa di dalam peraturan penyiaran tempatan sendiri ada dinyatakan dengan jelas larangan untuk menayangkan perkara yang “tidak berbaur senonoh, lucah, mahupun kekerasan”.

Untuk rekod, stasen televisyen di seluruh India, sama ada kendalian operator swasta atau milik pemerintah awam, ditonton lebih daripada 183 juta orang iaitu kira-kira 10 peratus daripada jumlah rakyat negara berkenaan.


Data itu dikeluarkan oleh Majlis Penyelidikan Industri Penyiaran Awam. Seks masih lagi menjadi hal yang sangat sensitif diperbincangkan secara terbuka di India, negara yang masih mengamala nilai konservatif dan tradisional.

Iklan kondom malahan begitu kontroversi. Pada September lalu, badan perniagaaan India berjaya melobi pihak pemerintah untuk menurunkan papan memaparkan produk kondom yang menampilkan bintang porno di Gujarat.

Ini kerana Gujarat merupakan wilayah yang diwujudkan sejak 1960 dengan kini mengandungi lebih 60 juta penduduk begitu terkenal sebagai berpegang teguh kepada ajaran agama. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori