Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Terapkan Semangat Pembentukan Sahsiah...

KANGAR - Golongan muda diminta agar sentiasa berusaha menerap semangat membangunkan minda, fizikal,...

Mahasiswa Otak Pandir Dipenjara,...

KUALA LUMPUR - Umpama otak pandir, seorang penuntut sarjana di sebuah universiti swasta...

Kanak-Kanak Maut Kemalangan 3...

SEREMBAN - Satu kemalangan ngeri yang membabitkan tiga buah kenderaan di Kilometer 271.7...

Korea Utara Enggan Layan...

NEW YORK - Korea Utara tidak akan berbincang mengenai program senjata nuklearnya selagi...

Facebook Ketatkan Dasar Iklan Politik Di India

NEW DELHI – Facebook Inc mengetatkan peraturan iklan politik di India untuk lebih telus menjelang pilihan raya negara itu dijadualkan sebelum Mei ini, lapor gergasi media sosial itu lewat semalam.

Pengguna akan melihat iklan politik dengan penafian ‘disiarkan oleh’ dan ‘dibayar oleh’, kata syarikat beribu pejabat di California itu dalam kenyataan.

Langkah itu dibuat beberapa minggu selepas Facebook memberitahu Reuters ia akan melanjutkan sebahagian peraturan iklan politik dan peralatan membendung campur tangan pilihan raya di India, Nigeria, Ukraine dan Kesatuan Eropah (EU) sebelum pilihan raya di negara berkenaan dalam masa beberapa bulan lagi.

Pengguna boleh mengakses perpustakaan yang membolehkan mereka mencari lebih banyak maklumat mengenai iklan politik seperti kos yang diperuntukkan dan pandangan demografik pengiklanan.

Orang ramai juga tidak lama lagi boleh melihat lokasi negara pengguna yang menguruskan lama Facebook yang menyiarkan iklan politik.

“Dengan meningkatkan ketelusan mengenai iklan dan laman Facebook, kami harap dapat menambah akauntabiliti bagi pengiklan, membantu orang ramai menilai kandungan yang dilihat dan menghalang salah guna pada pilihan raya,” kata Facebook.


Dasar baru akan berkuat kuasa pada 21 Februari ini.

Langkah itu adalah sebahagian cubaan Facebook untuk membentuk semula imej awamnya yang terjejas tahun lalu selepas skandal membabitkan perunding data Britain, Cambridge Analytica. — Reuters

Kategori