Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Polis Tahan Suspek Pecah...

KUALA TERENGGANU - Seorang banduan yang baru sahaja dibebaskan Julai lalu kerana kes...

Kes Angkat Beg, Karl...

SEJAK kisah Fathia Latif hangat diviralkan, banyak pihak menghentam tindakan pelakon tersebut yang...

Bebaskan Skuad Negara Diuruskan...

KUALA LUMPUR : Semua pasukan kebangsaan di bawah naungan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM)...

BN Sedia Kenal Pasti...

KUALA LUMPUR - Barisan Nasional (BN) sedang mengenalpasti individu berbakat yang berpotensi menjadi...

Ancaman Media Sosial Ubah Tindakan Punitif Dan Pencegahan PDRM

KUALA LUMPUR – Ancaman media sosial hari ini mengubah landskap tindakan punitif dan pencegahan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam memastikan penguatkuasaan undang-undang selari dengan cabaran semasa yang dilihat semakin kompleks.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata penularan ancaman ekstremisme dan radikalisme serta hak kebebasan bersuara yang digunakan bagi ‘menghalalkan’ perbuatan atau kenyataan berbaur hasutan di laman sosial bukan isu yang boleh dipandang remeh.

Sebaliknya ia memerlukan pendekatan yang lebih tegas dalam memastikan pencegahan secara holistik, tambahan apabila isu yang dimainkan melibatkan ketenteraman awam dan keselamatan negara.

“Isu utama yang perlu dihadapi PDRM hari ini antaranya hasutan di laman sosial, penyebaran ajaran sesat, kumpulan pelampau agama, pengganas dan liberisme. Fahaman politik dan agama yang cenderung kepada ekstremis dan radikal adalah penyumbang ancaman keganasan dari dalam dan luar negara yang mampu mengganggu-gugat perpaduan nasional kita.

“Isu perkauman dan keagamaan yang dimainkan secara bebas tanpa kawalan mempunyai impak yang serius terhadap masyarakat majmuk di Malaysia. Adalah penting isu-isu yang melibatkan perkauman dan keagamaan mesti dikekang tanpa jejaskan hak kebebasan bersuara rakyat yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Khalid berkata demikian dalam wawancara khas bersama media sempena sambutan Hari Polis ke-208 yang bertemakan ‘Polis Dan Masyarakat Berpisah Tiada’.

“Saya juga berpendapat mencegah adalah lebih baik dan ia dapat dilihat melalui tindakan kami yang begitu drastik dalam tempoh satu dua minggu kebelakangan ini yang jelas menggambarkan betapa seriusnya kami dalam mengambil tindakan terhadap mereka yang cuba hasut menggunakan media sosial,” kata Khalid.

Beliau berkata tindakan drastik dari segi arahan yang diberikannya melalui laman sosial adalah bagi memastikan tindakan dapat diambil dengan pantas dan cepat dalam apa jua perbuatan yang melanggar peraturan khususnya dalam kegiatan menghasut dan menyebarkan perkara-perkara yang tidak benar.


Berdasarkan pandangannya, Khalid berkata ini adalah satu cara yang segera dan pantas untuk pastikan perkara seperti ini (hasutan di laman sosial) tidak merebak dan memberitahu masyarakat bahawa tindakan ini tidak betul dan perlu dihentikan serta-merta.

“Polis sentiasa menjaga dan menghormati hak kebebasan bersuara tetapi hak kebebasan bersuara ini ada hadnya, khususnya dalam negara kita yang berbilang kaum, berbilang bangsa dan berbilang agama, jika ada orang yang melanggar atau melampaui hak ini, saya macam ‘referee’ dan tindakan akan diambil,” katanya.

Katanya kadangkala masyarakat mahu PDRM bertindak pantas dan apabila beliau berbuat seperti itu, mereka mengatakan tidak betul pula dan melanggar hak kebebasan bersuara.

“Saya telah beri amaran banyak kali khususnya kepada pemimpin politik serta badan bukan kerajaan supaya berhati-hati bila suarakan pendapat dan pandangan khususnya di media sosial kerana ia boleh menjurus kepada keadaan yang mengancam keselamatan awam,” katanya.

Beliau berkata berdasarkan pemerhatian pihaknya, terdapat pengurangan dalam aktiviti menghasut melalui laman sosial ketika ini, dan berharap ia berterusan serta tiada lagi pihak cuba menyalahgunakan platform itu.

Khalid menegaskan, pihaknya tidak akan memberikan sebarang amaran khususnya berkaitan kesalahan yang berbaur hasutan sebaliknya tindakan serta-merta akan diambil terhadap mana-mana individu yang melanggar mana-mana peraturan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori