Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lagi Bangkai Dugong Jantan...

JOHOR BAHRU - Seekor dugong jantan ditemui dalam keadaan sudah mati terdampar di...

Saintis Dakwa Varian Covid-19...

BEIJING – Sekumpulan saintis dari China memberi amaran berkenaan varian terbaharu Covid-19 dinamakan...

Banyak Sangat Tawaran, Aaisyah...

INGAT lagi tak tempoh hari lalu kami ada menyiarkan artikel perihal anak pasangan...

Penerbangan AirAsia X Ke...

PUTRAJAYA - Penerbangan AirAsia X dari Tokyo ke Kuala Lumpur dilencongkan ke Okinawa,...

Wanita Arab Saudi Tunjuk Minat Tunggang Motosikal

WANITA Arab Saudi mula banjiri Institut Kemahiran Motosikal yang dimiliki secara persendirian untuk belajar menunggang motosikal menjelang penarikan semula larangan memandu kepada golongan itu pada 24 Jun ini.

“Menunggang motosikal menjadi minat sejak saya masih kecil,” kata Noura, 31, yang enggan memberikan nama sebenar kerana bimbangkan reaksi umum.

Menarik balik larangan memandu kepada wanita, simbol penindasan sekian lama terhadap golongan itu, adalah pembaharuan paling menyerlah dilancarkan Putera Mahkota Mohammed bin Salman.

Namun ia dibayangi gelombang penangkapan penyokong hak wanita termasuk aktivis veteran yang sudah lama membantah larangan itu.

Tiada seorang wanita di litar pemanduan itu mahu bercakap mengenai penangkapan, isu amat sensitif, sebaliknya memberi tumpuan kepada mendapat kebebasan asas yang sekian lama dinafikan.

“Saya membesar melihat anggota keluarga menunggang motosikal.


“Kini saya berharap memperoleh kemahiran mencukupi untuk menunggang di jalan raya,” kata Noura ketika memanjat untuk menaiki Yahama Virago.

Bersebelahan beliau, berusaha menghidupkan enjin Suzuki, ialah Leen Tinawi, 19, berketurunan Jordan yang dilahirkan di Arab Saudi.

Bagi kedua-dua wanita, menunggang motosikal bukan hanya sekadar minat yang didorong adrenalin, tetapi satu bentuk pemerkasaan.

“Saya boleh menyimpulkan seluruh pengalaman menunggang motosikal dalam satu perkataan – kebebasan,” kata Tinawi. – AFP

Kategori