Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Sindiket Penipuan: 152 Warga...

SEPANG - Seramai 152 warga China dan seorang Bangladesh yang ditahan dalam operasi...

Pemuda Maut Kereta Bertembung...

KUALA TERENGGANU - Seorang pemuda maut selepas kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah...

PRK Rompin: Hasan Arifin...

ROMPIN - Proses penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin bermula...

Gerakan: Siasat Penjualan Tanah...

GEORGETOWN - Gerakan Pulau Pinang hari ini membuat laporan polis berhubung penjualan tanah...

Viral Sambal Ikan Nasi Kerabu Ada Daging Ular Sawa?

JABATAN Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menasihatkan agar pengguna tidak menggunakan sambal ikan nasi kerabu segera dalam paket keluaran negara asing.

Ini kerana, sambal ikan nasi kerabu segera yang dijual dalam paket tersebut dikatakan diperbuat daripada daging ular sawa dan lebih mengejutkan apabila ianya tertera logo halal luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM.

Walau bagaimanapun, JAKIM telah mengeluarkan kenyataan mengesahkan bahawa produk berkenaan pernah mendapat pensijilan halal dari The Central Islamic Committee of Thailand (CICOT) pada tahun 2012.

Menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh JAKIM, pihaknya menegaskan bahawa  produk tersebut bukan lagi pemegang Sijil Halal CICOT dan tindakan mahkamah telah diambil kerana pengalahgunaan logo halal.

“Produk berkenaan bukan lagi pemegang Sijil Halal CITOT. Isu ini masih di bawah tindakan Mahkamah Negara Thailand atas isu penggunakan logo halal yang telah tamat tempoh,” tulis JAKIM dalam kenyataan berikut.


JAKIM juga meminta netizen agar sentiasa menyemak status produk yang diragui kehalalannya terutama jika membeli produk keluaran negara asing di laman web www.halal.gov atau muat turun aplikasi telefon pintar, myjakim untuk mendapatkan kepastian. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori