Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Bapa Adib Failkan Prosiding...

SHAH ALAM - Bapa anggota bomba Muhammad Adib, Mohd. Kassim Abdul Hamid memfailkan prosiding...

Ukraine Dakwa Orang Awam...

KYIV : Serangan udara Russia mengenai blok penempatan di Kharkiv dan menara televisyen...

Kesaksamaan Penulisan Berita Sumbang...

KUALA LUMPUR – Penulisan berita di negara berbilang kaum tanpa menjejaskan perpaduan masyarakat...

Pasarkan Nasi Lemak, Tosei,...

PUTRAJAYA — Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu melihat nasi lemak, tosei...

VIDEO: Memori ‘Chow Kit Road’ Akan Diteruskan 29-31 Ogos Ini

PUTRAJAYA – Konsert Chow Kit Road 2.0 yang dijadual diadakan di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur pada 29 hingga 31 Ogos sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-57 akan dikenali sebagai Memori Chow Kit Road.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata ini kerana perkataan ‘konsert’ akan memberikan konotasi berbeza dan dikhuatiri akan mengganggu sensitiviti masyarakat dalam keadaan rakyat masih berkabung walaupun tempoh berkabung secara rasmi telahpun berakhir.

“Lagu-lagu semuanya sudah kita tapis balik. Lagunya bersifat balada, perlahan, patriotik dan ada juga lagu-lagu bersifat keagamaan…kita akan pantau sebab kita mahu ia menjadi acara berterusan pada masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Kod QR ‘Buku Kuiz Mega: Penguasaan Lengkap Fakta-Fakta Kenegaraan’ sempena Program Kem Kepimpinan Nusantara 2014 di sini hari ini.

Sebelum ini, terdapat pihak yang meminta konsert itu dihentikan kerana negara masih bersedih dengan tragedi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai dan kehilangan MH370 sejak 8 Mac lepas.

Ahmad Shabery berkata acara itu sememangnya ada dalam perancangan asal semasa memilih tema sambutan kemerdekaan pada tahun ini iaitu “Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta” yang dipilih daripada salah sebuah lagu Allahyarham Sudirman Arshad.

Beliau berkata nama Memori Chow Kit Road dipilih bagi mengenang kembali konsert yang diadakan oleh penyanyi tersohor itu di Chow Kit Road secara percuma, yang secara tidak langsung menyatukan rakyat bawahan.


“Sudirman adalah seorang penyanyi yang memberi impak kepada rakyat Malaysia.

Beliau bukan saja menyanyikan lagu-lagu bersifat pop dan hiburan tetapi juga menaikkan semangat melalui lagu-lagu patriotik seperti Tanggal 31 Ogos dan Warisan,” katanya.

Sementara itu, ditanya tentang tempoh bertafakur sebagai tanda penghormatan terhadap mangsa tragedi MH17, Ahmad Shabery berkata selain Hari Perkabungan Negara Jumaat lalu, arahan itu hanya terpakai di Kompleks Bunga Raya LapanganTerbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) iaitu tempat jenazah diterima.

“Kita tidak lagi menyuruh seluruh negara bertafakur setiap kali jenazah dibawa pulang. Itu hanya simbolik. Kita bersimpati sepanjang masa,” katanya.

Berhubung buku terbitan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu, Ahmad Shabery berkata ia merupakan satu daripada inisiatif bagi mengingatkan kembali rakyat di negara ini berhubung fakta-fakta penting mengenai negara ini.

Buku itu akan diedarkan ke seluruh negara, malah boleh diperoleh dengan mengimbas kod QR di laman web Jasa iaitu www.jasa.gov.my, katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori