Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Perlis Tamat Pegawai Kontrak...

KANGAR – Kerajaan Perlis menamatkan kontrak 70 pegawai pada tahun ini sahaja dalam...

Khaled Nordin Nafi ‘Join’...

KUALA LUMPUR - Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menafikan beliau...

Yusoff Rawther Tiba Di...

KUALA LUMPUR - Bekas penyelidik PKR, Muhammed Yusoff Rawther tiba di Bukit Aman...

Sanggup Ucap Syahadah Untuk...

HANYA kerana memikirkan keuntungan, sepasang suami isteri dipercayai sanggup memeluk agama Islam untuk...

Vaksin COVID-19 Pfizer 94% Berkesan – Kajian

WASHINGTON – Kajian membabitkan 1.2 juta penduduk di Israel membuktikan vaksin COVID-19 Pfizer peratus berkesan terhadap jangkitan virus berkenaan.

Hasil kajian yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine semalam turut menunjukkan kemungkinan vaksin itu memberi manfaat perlindungan yang kuat terhadap jangkitan, elemen penting bagi menghentikan penularan.

Ia adalah penyelidikan dunia nyata yang dikaji semula oleh rakan sejawat yang mengesahkan keberkesanan kempen imunisasi massa bagi menghentikan pandemik itu. 

“Faktanya adalah vaksin berfungsi dengan baik di dunia nyata … benar-benar menunjukkan bahawa jika negara di dunia berusaha mencari, kita sekarang mempunyai cara untuk mengakhiri COVID-19 selamanya,” menurut ahli virologi dari Universiti Texas A&M, Ben Neuman yang tidak terbabit dalam penyelidikan itu.

Eksperimen dilakukan antara 20 Disember 2020 dan 1 Februari 2021 – tempoh ketika varian baharu yang pertama kali dikenal pasti di Britain menular di Israel, menjadikan prestasi vaksin semakin berkesan.

Kira-kira 1.2 juta orang dibahagikan kepada dua kumpulan dengan jumlah yang sama membabitkan kumpulan vaksin dan tidak divaksinasi.

Setiap peserta yang diberi vaksin dipadankan dengan orang yang tidak divaksinasi dengan usia, jantina, geografi, perubatan dan ciri-ciri lain yang serupa.

Penulis utama Noam Barda yang juga Ketua Epidemiologi dan Penyelidikan di Institut Penyelidikan Clalit, memberitahu AFP bahawa proses pemadanan sangat kuat.

Sebagai contoh, seorang lelaki tua Yahudi Ultra-Ortodoks dari kejiranan tertentu dengan kumpulan komorbiditi dan sejarah vaksinasi selesema dipadankan dengan orang lain yang sesuai dengan profil.


Penyelidik kemudian mencatatkan hasil pada hari ke 14 hingga 20 selepas yang pertama dari dua dos dan hari tujuh atau lebih selepas yang kedua.

Keberkesanan terhadap jangkitan simptomatik adalah 57 peratus antara 14 hingga 20 hari selepas dos pertama, tetapi meningkat menjadi 94 peratus tujuh hari selepas dos kedua, sangat hampir dengan 95 peratus yang dicapai ketika ujian klinikal Tahap 3.

Individu yang menerima dos kedua juga sangat dilindungi daripada dimasukkan ke hospital dan kematian – walaupun jumlah tepat kurang signifikan dan mempunyai statistik yang lebih luas kerana jumlah kes yang relatif lebih rendah.

Kajian itu juga mendapati orang yang menerima dos kedua mempunyai peluang 92 peratus lebih rendah untuk mendapatkan sebarang jangkitan berbanding mereka yang tidak divaksinasi.

Walaupun penemuan itu dianggap menggembirakan, penyelidik dan pakar luar mengatakan bahawa ia memerlukan bukti yang lebih banyak.

Ini kerana peserta tidak diuji secara sistematik dan berkala, sebaliknya diuji ketika mereka menginginkannya. – Agensi

Kategori